— Tuija Brax

Suuret ratahankkeet nytkähtivät liikkeelle

Viime syksystä asti tiiviisti jatkunut vääntö liikennepoliittisesta selonteosta ja siihen liittyvistä hankkeista on lopuillaan, kun hallitus tänään sopi kehysriihen yhteydessä seuraavien vuosien suurista
investoinneista.

Vihreille ensisijaiset ratahankkeet kehärata, länsimetro ja Pohjanmaan rata saivat hankkeina siunauksensa ja rahoitus sovittiin pilkun päälle viilaten.

Selonteon linjaukset hyväksytään lopullisesti vielä tällä viikolla ja jo nyt voi sanoa, että vielä viimeistä pilkkua vaille valmis selonteko ja tänään päätetyt hankkeet eivät aivan mene yhtä jalkaa.

Selonteko on kokonaisuutena ennenkuulumattoman voimakkaasti ilmastopolitiikkaan paneutuva ja vihreiden kädenjälki on siinä oivallisesti nähtävissä (Kiitos tästäkin Oras!), mutta hankelistalla on edelleen runsaasti tiehankkeita, joista olisimme olleet valmiita karsimaan. Hienoa kuitenkin on, että tie- ja raideliikenteen hankkeiden rahoitus on aiempiin vuosiin nähden selvästi paremmin tasapainossa.

Kehärataa aletaan rakentaa ensi vuonna 2009 ja kuten tunnettua viime metreillä sen kustannusarvio kohosi 515 miljoonasta eurosta 590 miljoonaan. Lisätaakan saa kantaakseen Vantaan kaupunki, jonka
kustannusosuus nousee aiemmin sovitusta 27 prosentista 32 prosenttiin.

Länsimetron valtion rahoitusosuuden katoksi määrättiin 200 miljoonaa euroa eli 30 % hankkeen tämän hetken kustannusarviosta. Uskon tällä päätöksellä varmistetun, että rakentaminen alkaa vuonna 2010, vaikka Espoossa saatetaan asiaa vielä valtuustossakin käsitellä.

Pohjanmaan rata eli Seinäjoki-Oulu -radan kunnostusta jatketaan ja nyt hallitus sitoutui koko hankkeen loppuun viemiseen. Yksi tärkeä osuus tuosta eli Kokkola-Ylivieska kaksoisraiteen rakentaminen tapahtuu elinkaarihankkeena eli hanke toteutetaan yksityisin voimin valtion toimiessa tilaajana. Vastaavalla tavalla toimitaan osalla E18-tien rakennusta.

Tärkeistä sähköistyspäätöksistä on myös syytä iloita: Rovaniemi-Kemijärvi -välinen yhteys ja Vaasa-Seinäjoki -rata hoidetaan tällä vaalikaudella ajan tasalle.

Tiedote Valtioneuvoston sivuilla: Sinivihreä hallitus sopi valtiontalouden kehyksistä vuosille 2009–2012.