— Tuija Brax

Sisäinen adoptio eteenpäin

Tapani Hietaniemen nimissä kulkenee lohkaisu siitä, että vihreiden hallitustaival sisältää yleensä pieniä voittoja ja suurta frustraatiota. Tällä viikolla tuli pari voittoa. Hallitus hyväksyi yksimielisesti esittelemäni kaksi vihreille todella tärkeää hallituksen esitystä.

Ensimmäinen on perheen sisäisen adoption salliminen rekisteröidyissä parisuhteissa eläville. Jos ja kun eduskunta hyväksyy esityksen ensi kevään aikana, poistuu viimein yksi lasten oikeuksien puute suomalaisesta perheoikeudesta. Olen vuosien varrella joutunut seuraamaan kahta tilannetta, jossa lapsen biologisen äidin kuolema on ollut johtaa kaksinkertaisen tragediaan, jossa lapselta olisi viety oikeus myös häntä tosiasiassa hoivanneeseen ja kasvattaneeseen toiseen vanhempaansa. Adoptio-oikeusehdotus perustuu kaikilta osin juuri lapsen edun arvioitiin. Lisäksi kyse on askeleesta kohti laajempaa tasa-arvoa seksuaalisen suuntautuneisuuden näkökulmasta.

Toinen esitys koskee tulliselvitysrikosta. Erkki Pulliainen on vuosia tehnyt ansiokasta työtä harmaan talouden kitkemiseksi. Yksi tämän työn keskeisistä kohteista on ollut ns. kaksoislaskutus, jossa tulliviranomaisille ilmoitetaan eri puolilla rajaa eri tietoja. Viime hallitus piti esitystä tärkeänä osana harmaan talouden torjuntaa, mutta ei kuitenkaan saanut asiaa konkreettisesti etenemään mm. valtionvarainministeriön vastustuksen takia. Tällä kertaa asia eteni jotakuinkin jouhevasti. Ministeri Mari Kiviniemen kanssa yhteistyö sujui ja oikeusministeriön esitys ei kohdannut loppusuorallakaan suurempia ongelmia. Täällä oikeusministeriössä muokkasimme esitystä aiempaa tarkkarajaisemmaksi, mikä osaltaan auttoi sekin vastarinnan murtumisessa.