— Tuija Brax

Maanteitse halki Euroopan, osa 2

Kotimatka Lissabonista Helsinkiin jatkuu halki Ranskan ja Saksan. Taukopaikoilla voi nähdä muita tuhkan takia jumiin jääneitä matkalaisia: perhelomalaisia tulossa bussilla etelästä varvastossuissaan ja työporukoita tai muita kokoonpanoja, jotka ovat vuokranneet auton. Valtaosa liikenteestä on silti muuta, työmatkalaisia, rekkoja, autokuljetuksia.

Etenkin rekkoja riittää. Meillä on pitkä matka siihen, että tavarat kulkisivat pääsääntöisesti raiteilla. Euroopan komission mukaan 76 % EU:n maateitse tapahtuvasta tavaraliikenteestä vuonna 2006 kulki pyörillä. Pahoin pelkään, että joudun kaiho mielessäni vastaamaan lastenlasteni ihmettelevän kysymyksen: miten se oli muka niin vaikeata ja hidasta saada tavaraliikenne kestävälle pohjalle? Mitä te päättäjät ajattelitte, kun tuhlasitte pari vuosikymmentä loppujen lopuksi teknisesti ja taloudellisesti aika yksinkertaisen muutoksen aikaansaamisessa?

Cernissä tehtiin uusi atomien törmäysennätys muutama viikko sitten, mutta raideliikenteen palveluja ei saada kilpailukykyisiksi, vaikka EU:sta, yliopistoista ja think tankeistä löytyy hyllymetreittäin tutkimuksia, suunnitelmia ja kannattavuuslaskelmia siitä, kuinka tämä ilmastonmuutoksen torjumisen kannalta välttämätön uudistus olisi tehtävissä. Lue lisää EU-komission hankkeesta tavaraliikenteelle suunnatun raideverkoston perustamiseksi täältä.

- - -

Ajelemme illan ja alkuyön läpi Ruotsin. Luin juuri netistä eilisen eduskunnan täysistunnon keskustelun hallituksen esityksestä koskien avoliittojen purkautumista eräissä tapauksissa. Osa keskustelijoista maalaili näkymiä, jotka sopivat ennemmin Ruotsin avoliittolakiin kuin nyt Suomessa esillä olevaan hyvin minimalistiseen ja käytännönläheiseen lakiesitykseen.

Ruotsissa avoliitto on institutionalisoitu mm. edustaja Räsäsen paheksumalla tavalla. Suomessakin Kelan säännökset ns. institutionalisoivat avoliiton ja ovat tehneet sen jo itse asiassa pitkään. Samoin meillä on jo vuosia ollut niin, että avoliitossa ja avioliitossa syntyneillä lapsilla on samat oikeudet, mikä sekin lienee sitä pahamaineista institutionalisoimista.

Nyt annetulla esityksellä tehdään pitkäaikaisen avoliiton purkaminen riitatilanteissa tolkulliseksi ja kohtuulliseksi. Laki ei muuta avopuolisoiden omistussuhteita. Eduskunnassa keskustelua herättänyt mahdollinen korvaus toisen omaisuuden arvon nostamisesta perustuu sekin jo nykyiseen tuomioistuinkäytäntöön ns. perusteettoman edun palauttamisena. Avopuolisoiden yhteistalouden purkamista koskevan lain ydinkohdat löytyvät oheisesta oikeusministeriön tiedotteesta. Siitä käy myös ilmi, että avoliiton osapuolet voivat hyvin yksinkertaisella dokumentilla välttyä kaikilta muilta oikeusvaikutuksilta kuin avopuolison vaatimukselta saada omaisuus eroteltua joko avopuolisoiden keskinäisellä sopimuksella tai pesänjakajan avustuksella.

Eduskunnassa oli halottu hiuksia myös siitä, mistä sen tietää, ollaanko avoliitossa. Käytännössä sen kyllä useimmiten tietää: yhteinen koti ja yhteinen lapsi on kai aika helposti tunnistettava tila. Myös viiden vuoden yhteiselon aikana lienee lähes aina syntynyt käsitys siitä, ollaanko tässä avoliitossa. Yhteinen lapsi tai vähintään viiden vuoden yhteiselo ovat lakiehdotuksessa juuri siitä syystä, ettei satunnaisten suhteiden määrittelyn vaikeuksiin ajauduta.

Ruotsissa, jonne tämän rekkajonon jatko toivottavasti etenee tänään, avoliittolaki koskee lyhyehköjäkin suhteita.

Suvi-Anne Siimes kirjoittaa matkatunnelmistaan:

"Tänään olemme jo selvästi pohjoisessa, olkoonkin, että vasta Saksassa. Taivas on pilvessä ja ajoittain sataa vettä. Puissa on vain hento aavistus vihreää eikä ulkona meinaa tarjeta ilman takkia. Jo lyhyellä matkalla minibussin ovelta huoltoaseman kahvilaan ehtii paleltaa.

Mukanani on vain yksi kirja, Pascal Mercierin Night Train to Lisbon. Luen sitä hitaasti, että se riittäisi matkan loppuun asti.

Keskiyöllä ostin Ranskan puolelta itselleni myös pienen pehmolelun, sellaisen Disneyn iloisen Tiikerin.

Nukuin koko yön tien päällä Tiikeri kainalossa. Se teki katkonaisen unen turvallisemman tuntuiseksi."