— Tuija Brax

Maantietä halki Euroopan

Tuhkapilven seurauksena moni suomalainen on jäänyt jumiin matkakohteeseensa tai toisaalta odotettu loma on jäänyt väliin. Oma paluumatkani YK:n kriminaalipoliittisesta kongressista mutkistui myös, ja teemme nyt matkaa pikkubussilla Lissabonista kohti Ruotsia.

Upeita vuoriston maaseutumaisemia halkovan matkan varrella tulee taas kerran ihailtua eurooppalaista kaavoitusta, jossa uudisrakentaminen on keskitetty vanhojen kylien yhteyteen, jolloin yhteisö työllistää niin kylän leipomon kuin muutkin palvelut. Kylien kaavoitus ja rakentaminen tasapainoilee hienosti yhteensopivuuden ja yksilöllisyyyden välillä.

Joukkoliikenne on täällä vuoristossa vaikea järjestää, mutta ilman tätä fiksua eurooppalaista kaavoitusperinnettä se olisi mahdotonta. Olen nuorempana ollut töissä pohjois-Michiganissa ja työmatkalla mm. Montanassa ja Utahissa ja nähnyt kuinka sinne tänne ripotellut talot tekevät joukkoliikenteen ja lähipalvelut mahdottomiksi eikä maisemallisestikaan ratkaisu aina ollut yksiselitteisen onnistunutta.

Terveisiä Vapaavuoren Jannelle ja yhteiselle projektillemme kaavoittaa Suomea eurooppalaisen tradition pohjalta!

P.S. Matkakumppaneista presidentti Ahtisaari kommentoi, että "bussi tarjoaa hyvän mahdollisuuden konsultoida poliittisia päättäjiä eri puolilta maailmaa mukaanlukien suomalaisia."

Vieressä matkustava Suvi-Anne Siimes kirjasi ylös matkatunnelmiaan näin:

"Bussimme ajaa moottoritietä Espanjan reunalla.

Olemme niin korkealla (reilut 700 metriä merenpinnan yläpuolella), että pilvet hipovat ajoittain ajorataa ja sen reunoja. Kaunis maisema näyttäytyy aina välillä, mutta juuri nyt se on suurelta osin piilossa. Juuri äsken näin, että kynnöspellosta nousi myös kosteutta hitaasti kihartuvina vanoina.

Ostin edellisestä taukopaikasta nallekarkkeja. Ne muistuttavat lapsuudesta samoin kuin se, että juuri nyt, näinä tuhkapilven aiheuttaman jumiutumisen päivinä ei ole ollut minnekään kiirettä."