— Tuija Brax

Uudenmaan raideliikenne tarvitsee puolustajia

Eilisessä Keskustan puheenjohtajatentissä ministerit Paavo Väyrynen ja Mauri Pekkarinen kritisoivat Uudenmaan raideliikennepanostuksiin käytettyä rahaa. Tämä ei ollut yllätys, sillä neuvottelut Länsimetrosta ja Kehäradasta olivat vaikeat, ja ministeri Väyrynen toi näkemyksensä voimakkaasti esiin ja vastusti hankkeiden rahoitusta.

Olen kuitenkin pettynyt erityisesti ministeri Pekkariseen, jonka olin odottanut sitoutuvan metropolialueen kehittämiseen. Uudenmaan tulevaisuudella on aivan ratkaiseva merkitys koko Suomen taloudelle.

Länsimetron ja Kehäradan rahoituksesta sopiminen on ollut ministerikauteni tärkeimpiä saavutuksia. Kehärata on todella merkittävä hanke, sillä se mahdollistaa noin 40 000–50 000 asukkaan asuntoalueiden rakentamisen hyvien joukkoliikenneyhteyksien päähän. Uusimaa on kasvava alue, ja raideinvestoinnit ratkaisevat pitkälti yhdyskuntarakenteen. Yhdyskuntarakenne puolestaan ratkaisee asukkaiden arjen sujuvuuden ja vaikuttaa merkittävästi päästöihin.

Jos onnistumme rakentamaan viihtyisiä asuinalueita ratojen varrelle ja kehittämään poikittaisliikennettä, perheiltä säästyy aikaa ja rahaa. Lapsiperheillä tämä tarkoittaa esimerkiksi lyhyempiä päivähoitopäiviä lapsille ja enemmän mahdollisuuksia lepoon ja yhdessäoloon.

Kehäradan ja Länsimetron jälkeen tarvitsemme Lohjan radan, Pisara-radan ja Rantaradan kunnostuksen. Näiden rakentamisesta täytyy sopia seuraavalla hallituskaudella. Pisara-rata kulkee Helsingin keskustassa, mutta tarkoittaa että Uudenmaan paikallisjunien aikataulut saadaan nykyistä tiheämmiksi ja se on käytännössä edellytys myös Espoon kaupunkiradan toteutumiselle.

Neuvottelut näistä investoinneista eivät tule olemaan yhtään helpompia, vaikka Uudenmaan ratainvestoinnit ovat ilmeisen kannattavia. Ensi vaalit ovat tässä suhteessa tärkeät, ja olisi tarpeen että puolueet kertoisivat etukäteen suunnitelmansa Uudenmaan kehittämisestä. Uskon ja toivon, että raidepuolueet kuten Vihreät voittavat nämä vaalit.