— Tuija Brax

Vapaat vedet ovat Suomen valtti

Aalloilla keinuva vene on lähtemätön osa suomalaista sielunmaisemaa. Veneilyssä ja purjehduksessa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla hieno laivanrakennusperinteemme sekä vapaus mennä sinne, minne nenä näyttää.

Vapaat vedet takaavat pohjan myös monille tärkeille elinkeinoille, joista yksi on matkailu. Tuhannet rakkaat järvemme, laajat merialueemme, upeat jokemme sekä Euroopan suurimpiin kuuluva meri- ja järvisaaristomme ovat luonnollisia vahvuuksiamme.

Tällä hetkellä matkailuala työllistää 130 000 ihmistä joko koko- tai osa-aikaisesti, ja samalla se tasapainottaa maamme alueellista kehitystä. Meillä riittää vettä.

On myös tärkeää, että vedet pysyvät puhtaina. Viime vuonna työ- ja elinkeinoministeriö hyväksyi Suomelle matkailustrategian, joka on toinen lajissaan. Uusittu strategia korostaa ympäristöarvoja kaikessa matkailutoiminnassa, ja siinä painotetaan joukkoliikenteen käyttöä. Junaliikenteen merkitys matkailumuotona on jo kasvussa, ja siksi vesiliikenteen – toisen ympäristöystävällisen ja elämyksellisen liikennemuodon – soisi saavan lisää suosiota.

Puhtauden lisäksi Suomessa viehättää luonnon monimuotoisuus. Eduskunnassa käsitellään parhaillaan hallituksen esitystä Selkämeren kansallispuiston perustamisesta. Toteutuessaan kansallispuisto olisi merkittävä edistysaskel meriluonnon suojelemisessa. Kustavin edustalta Merikarvialle ulottuva 90 000 hehtaarin vyöhyke pitää sisällään monenlaista lajistoa.

Neljä jo olemassa olevaa merellistä kansallispuistomme houkuttelevat sekä suomalaisia että ulkomaalaisia matkailijoita. Niiden yhteenlaskettu käyntimäärä oli viime vuonna yli 140 000. Parhaimmillaan merellisissä kansallispuistoissa yhdistyy ainutlaatuisella tavalla mahdollisuus tutustua sekä meriluontoon että saaristolaiskulttuuriin.

Työ matkailun edistämiseksi on kuitenkin vielä kesken. Alaa halutaan Suomen matkailustrategian mukaan kehittää neljän teeman pohjalta: nämä ovat lumi- ja joulu, vesistöt, hyvinvointi ja tapahtumat. Esimerkiksi lumi ja jää lukuisine aktiviteetteineen ovat varsinkin sisäsaaristoalueiden vahvuuksia. Uskon, että tulevaisuudessa vaikkapa retkiluistelu liikuttaa nykyistä suurempaa määrää matkailijoita. Ja jokainen rantasaunassa kylpenyt tietää, kuinka hyvä olo syntyy saunan lämmöstä ja pulahduksesta veteen luonnon helmassa.

Toisaalta Suomi on niin yhteiskunnallisesti kuin luonnonoloiltaankin turvallinen maa. Turvallisuus ja ennustettavuus ovat erityisen tärkeitä tekijöitä lapsiperheille, ikäihmisille ja terveysongelmista kärsiville, mutta myös kaikille muille väestöryhmille. Tämä on Suomen matkailun suuri ja tärkeä vahvuus.

Juuri päättyneet Helsingin Matka-messut ja vast'ikään alkaneet VeneBåt-messut ovat osoitus siitä, että saaristoihin ja vesistöihin liittyvää kannattavaa yritystoimintaa ja kiinnostavia tapahtumia on luotu jo aika tavalla. Toisaalta paljon mahdollisuuksia on vielä käyttämättä. Tarvitaan lisää ennakkoluulotonta ja rohkeaa tuotekehitystä – ekologisia, maisemallisia ja kulttuurisia varoja kunnioittaen ja hyödyntäen.