— Tuija Brax

Urpilainen puhuu itsensä pussiin

SDP:n puheenjohtaja Urpilainen syytti puolueen nettisivujen mukaan lauantaina pääministeriä ja valtiovarainministeriä EU:n kriisipakettia koskevan päätöksenteon viivyttämisestä. Urpilaisen mukaan: ”Koko Euroopan päätöksenteon lamauttaminen kuukaudeksi oman vaalimenestyksen varmistamiseksi on vastuuttomuutta.”

Olin varma, että lausunnon jälkeen häneltä olisi tivattu vastausta yhä suuremmaksi kasvavaan demarien viestin epäloogisuuteen ja epäuskottavuuteen.

SDP on nimittäin toistanut toistamasta päästyään, ettei puolue hyväksy takauksien lisäämistä ainakaan Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) todellisen lainanantokyvyn nostamiseksi, jollei samalla lisätä pankkien ja sijoittajien vastuuta. Kuten demarit hyvin tietävät, nämä erittäin tärkeät tavoitteet pankkien vastuista sisältyvät pysyvään mekanismiin eli EVM:ään, mutta eivät näillä näkymin väliaikaiseen ERVV:hen.

Seuraavat kaksi väitettä eivät voi olla samaan aikaan voimassa:

1. EU:n vakausvälineisiin ei pidä hyväksyä esitettyjä takauksien korotuksia - ei nyt eikä vaalien jälkeen.

2. On väärin pyrkiä siihen, ettei nyt tehdä päätöksiä, joilla ko. takauksia nostetaan, vaan asiasta päätetään vasta kun Suomessa on uusi hallitus, joka voi niin halutessaan kaataa yksimielisyyttä vaativat päätökset.

Koska tämä epäloogisuus on räikeä, lienee todennäköisintä, että SDP pyrkii tilanteeseen, jossa se voisi luikerrella poliittisesta vastuusta, ja vaalien jälkeen mahdollisen hallitusvastuun osuessa puolue ottaisi euromaiden päätökset annettuina ja syyttäisi kaikesta edellistä hallitusta.

Tästä näkökulmasta pääministeri Kiviniemen vaatimus siitä, että sekä pysyvästä että väliaikaisesta mekanismista päätetään vasta kun kaikki palaset ovat kohdallaan, on perustellumpi kuin ensi näkemältä ehkä vaikuttaa.