— Tuija Brax

Venäjä vihdoin mukaan Haagin lapsikaappaussopimukseen

Tällä viikolla saatiin hyviä uutisia itänaapurista. Helsingissä pidetyssä suomalais-venäläisessä asiantuntijakonferenssissa Venäjän edustajat kertoivat, että Venäjän liittyminen Haagin lapsikaappaussopimukseen etenee. Venäjän hallitus on hyväksynyt liittymistä koskevat lakiesitykset ja ne ovat nyt duuman käsiteltävänä.

Olen odottanut liittymisuutisia helmikuusta 2010 lähtien. Tapasin tuolloin Moskovassa Venäjän oikeusministeri Konovalovin, joka kertoi Venäjän muuttaneen suhtautumistaan lapsikaappaussopimukseen. Jatkoimme kahdenvälisiä keskusteluja aiheesta myös marraskuussa Istanbulissa pidetyn Euroopan Neuvoston kokouksen yhteydessä. Sopimuksen ratifiointi on ollut venäläiselle kollegalleni tärkeä tavoite.

Lapsikaappaussopimukseen liittymistä koskevat keskustelumme Venäjän oikeusministerin kanssa ovat olleet suoria ja niitä on käyty hyvässä hengessä. Oikeusministeriö on informoinut myös tasavallan presidentti Tarja Halosta keskustelujen sisällöistä ennen hänen tapaamisiaan Venäjän presidentin kanssa.

Venäjän liittyminen Haagin lapsikaappaussopimukseen merkitsee sitä, että jatkossa myös Suomen ja Venäjän välillä on pysyvät järjestelyt lapsikaappaustapausten ratkaisemiseksi. Tämä on kaikkien etu. Liittymisen varmistumisen jälkeen on aika keskittyä sopimuksen tehokkaaseen täytäntöönpanoon Venäjällä. Olen varma, että Suomi voi tukea Venäjää tässä prosessissa.

Jalkatyötä Venäjän liittymisen eteen on tehty pitkään niin Suomessa kuin EU-tasollakin, ja tämä työ kantaa nyt hedelmää. Tuuli näyttää muutenkin kääntyneen Venäjällä. Vierailuni aikana suunnittelimme Konovalovin kanssa jatkoyhteistyötä myös sen edistämiseksi, että Venäjä liittyisi muihin Haagin yleissopimuksiin. Toivottavasti hyviä uutisia on tulossa jatkossakin.