— Tuija Brax

Ydinvoima ja EU:n kriisirahastot eivät ole rinnastettavissa

Perussuomalaisten puheenjohtaja Timo Soini ilmoitti viikko sitten Ylen  puheenjohtajapaneelissa Hämeenlinnassa, että EU:n kriisirahastojen perustaminen on perussuomalaisille kynnyskysymys vaaleissa.

Nyt Soini on täsmentänyt kantaansa niin, että hallitukseen voidaan lähteä, jos perussuomalaiset saa oikeuden äänestää kriisirahastoja vastaan hallituksessa. Uutisoinnissa on jo ehditty vetää yhtäläisyysmerkit Soinin ”kynnyskysymyksen” ja Vihreiden ydinvoimalinjan välille.

Kriisirahastojen kasvattaminen ja ydinvoiman lisärakentaminen ovat  täysin erilaisia kysymyksiä paitsi poliittisesti myös juridisesti. Kriisirahastojen kasvattaminen on osa talous- ja budjettivallan ydintä, johon hallituksen koko muukin politiikka nojaa. En usko, että Suomessa nähdään sellaista hallitusta, joka antaisi kenelläkään vapaita käsiä käydä hallituksen talouspoliittista linjaa vastaan ja äänestää kriisirahastoja vastaan hallituksessa, saati eduskunnassa.

On myös vaikea kuvitella sellaista oppositiota, joka vapaaehtoisesti tilkitsee Soinin ja kumppaneiden jättämän aukon hallituksen rintamassa.

Ydinenergialaissa sen sijaan määritellään, että ydinvoiman lisärakentamisesta päättää Suomessa eduskunta. Kyse on moraalisesti niin suuresta ja kauaskantoisesta asiasta –  ydinjätteeethän ovat ongelma kymmeniä tuhansia vuosia – että edustajilla on vapaat kädet päättää oman moraalisen harkintansa mukaan, miten siihen suhtautuvat. Edustajien tai hallituksen jäsenten käsiä ei voi tässä asiassa lukita.

Vihreät äänestivät yksimielisesti ydinvoimaa vastaan sekä hallituksessa, valiokunnassa että suuressa salissa. Kantamme ydinvoimaan on ollut aina selvä ja teimme hartiavoimin töitä. että se olisi eduskunnassa voittanut.

Soinin poliittinen venkoilu on hämmentävää. Mitä on odotettavissa seuraavaksi, kenties muutos perussuomalaisten perustuslakikantaan?