— Tuija Brax

Terveydenhuoltoon on tehtävä iso uudistus

Seuraavan vaalikauden yksi tärkeimmistä päätöksistä on terveydenhuollon rakenteiden uudistaminen. Suomen terveydenhuoltojärjestelmä on kansainvälisten vertailujen mukaan jo nyt yksi läntisen maailman epätasa-arvoisimmista. Terveyserot ovat edelleen kasvamassa samanaikaisesti kun väestön ikääntyminen asettaa meille suuria haasteita.

Valtavista haasteista huolimatta terveyspalveluista on keskusteltu varsin vähän näissä vaaleissa. Keskustella pitäisi, koska peruspalveluiden muutokset koskettavat jokaista suomalaista. Ihmiselle ei ole yhdentekevää, kuinka kauan päivystävälle lääkärille tai leikkaukseen pääsyä joutuu jonottamaan.

Vihreät haluaa tehdä sosiaali- ja terveydenhuollossa rohkean rakenteellisen uudistuksen, jossa muodostetaan viisi sosiaali- ja terveyspalvelujen hyvinvointipiiriä. Malli lisäisi sosiaali- ja terveydenhuollon tehokkuutta ja selkeyttä. Sosiaalipalvelut, perusterveydenhuolto ja erikoissairaanhoito toimisivat mallissa nykyistä paremmin yhteen.

Nykyisessä, montaa kautta rahoitetussa terveydenhuoltojärjestelmässä kokonaisuuden kustannustehokkuudesta ei vastaa kukaan, ja asiakas voi jopa jäädä ilman tarvitsemaansa hoitoa. Esimerkiksi kunta voi leikkausta lykkäämällä siirtää kuluja Kelalle, koska Kela maksaa sairaspäivärahat odotusajalta.

Istuva hallitus ei ole pystynyt tekemään riittävän suuria uudistuksia, koska Kokoomuksen ja Keskustan asemasota kuntien määrästä ja terveydenhuollon rakenteista on estänyt uudistukset.

Maksumieheksi on jäänyt potilas ja veronmaksaja.

Nyt ei tarvita enää uusia komiteoita ja työryhmiä pohtimaan terveydenhuollon ja kuntarakenteen kehittämistä. Päätökset tulee tehdä hallitusneuvotteluissa. Muutosta ei ole enää varaa odottaa. Ei potilailla eikä myöskään terveydenhuollon ammattilaisilla.