— Tuija Brax

Kriisistä ei selvitä kilpailemalla siitä kuka on tiukin

Politiikkaa tehdään ajassa.Siitä mitä on julistettu vaikkapa kaksi vuotta sitten vaalitorilla, ei seuraa, ettei asioihin voi suhtautua toisin kun maailma ympärillä - ja ehkä politiikan näkökulmakin - muuttuu.

Vihreät on tyytyväisin mielin kuunnellut valtionvarainministeri Urpilaisen vappupuhetta, jossa hän vaati Euroopan sosiaalisen kriisin syvenemisen estämistä ja työllisyyden parantamista. On myös tärkeää, että Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Herman Van Rompuy on nostanut työllisyyden, etenkin nuorisotyöttömyyden, kesäkuun huippukokouksen asialistalle.

Tässä näkyy ymmärrys sitä kohtaan, että euroalueen kriisin taltuttamiseen ja rahoitusvakauden palauttamiseen tarvitaan paitsi säästöjä, myös uskottava näky uudesta kasvusta. Suomi on eurooppalaisen valtavirran kanssa alkanut entistä enemmän korostamaan tarvetta avittaa työllisyyttä ja taistella etenkin nuorisotyöttömyyden kurimusta vastaan. Kriisistä ei selvitä kilpailemalla siinä, kuka on milloinkin tiukin.

Suomen tavoitteena on Euroopan ja euroalueen talouskriisin taltuttaminen, euroalueen rahoitusvakauden palauttaminen, Suomen valtion vastuiden rajaaminen sekä tartuntavaikutusten estäminen Suomen talouteen.

Vihreiden on helppo yhtyä tähän linjaan. Pidämme hallituksen ajassa liikkuvaa linjaa perusteltuna ja jäämme odottamaan lisää päätöksiä, joilla ajetaan Eurooppaa kohti kestävää kasvua ja taloudenpitoa. Velkakestävyyteen on päästävä ja sen vuoksi rakenteellisten uudistusten painetta ei tule vähentää. Samaan aikaan on kuitenkin välttämätöntä, ettei velkaongelman nimissä ajeta Eurooppaa vielä syvemmälle ylivelkaantumisen ja sosiaalisen epävakauden tielle. Työttömyystilanteen ja kilpailukyvyn on parannuttava.

Lue ryhmäpuheenvuoro ERVV:lle annetun valtiontakauksen voimassaoloajan pidentämisestä