— Tuija Brax

Vastuullisuutta on luoda kestävä näkymä tulevaisuuteen

Viime päivinä on ahkeraan väitelty edessä olevien sopeutustoimien jaksottamisesta niin, että osa toimista tulisi voimaan vasta seuraavalla hallituskaudella.

Minusta vastuullisuutta on se, että nykyinen hallitus tekee omalla kaudellaan sopeutuksista sen siivun, joka on tässä taloustilanteessa mahdollista. Ilman joitakin tälle hallitukselle osuvia lisätoimia jaksottamisen hyväksyttävyyskin kärsii.

Myös kestävyysvajeen kuromisessa voitaisiin ottaa lisäaskeleita. Esimerkiksi eläkeratkaisuissa olisi viisasta luvata enemmän. Se loisi juuri sitä päätöksenteon uskottavuutta, jota aikalisän tueksi tarvitaan.

Pidän myös äänestäjien kannalta rehellisenä sitä, että hallituspuolueet rehellisesti kertovat, mitä päätöksiä suhdannetilanteen salliessa tultaisiin tekemään. Kukaan ei kai ole kieltänyt sitä, että uutta sopeutustarvetta on, vaan keskustelua käydään toimien viisaasta ajoittamisesta.

Entä veisikö jaksottaminen seuraavan hallituksen toimintamahdollisuuden? Tai oikeuden vaihtaa suuntaa ja tehdä asiat toisin? Ei veisi. Seuraavalla hallituksella on perustuslain suoma mahdollisuus perua päätökset ja tehdä jotain muuta.

Uskon kuitenkin, että seuraavan hallituksen alkutaival on helpompi, jos sillä on olemassa askelmerkit kestävään taloudenpitoon.

Ennalta ehdotetut askelmerkit ovat parempi vaihtoehto kuin se, jossa edellinen hallitus on liian suurilla sopeutustoimilla rakentanut tilanteen, jossa talous ei kasva ja hyvinvointivaltion rahoitus on kasvavan työttömyyden takia uhattuna. Tai se, jossa edellinen hallitus ei ole kyennyt tekemään juuri mitään ja talouspoliittisen uskottavuuden horjuessa korot ovat alkaneet nousta.

Jokainen hallitus saa kannettavakseen edellisen hallituksen päätöksiä. Suurin niistä on se, missä tilassa maa on kuin hallitus työnsä aloittaa.