— Ulla Karikoski

Tervitusi Tallinnast!

Suomen Vihreät matkustavat viikonlopuksi isommalla porukalla Euroopan Vihreiden kokoukseen Tallinnaan – kokoukseen lähtevät paitsi puoluesihteeri Panu Laturi ja kansanedustaja Johanna Sumuvuori, myös suuri joukko vihreitä aktiiveja ympäri maan. Mahtuupa mukaan muutama kokousturistikin.

Euroopan Vihreät, EGP, on valtioiden rajat ylittävä eurooppalainen puolue, jolla on jäsenpuolueita ympäri maanosaa. Tallinnan kokous on valtuuskunnan 13. kokous. Osallistujia tapahtumaan saapuu yli 300 eri puolilta Eurooppaa.

Tallinnan kokouksen pääpaino on vihreiden ratkaisujen löytämisessä talouskriisiin. Yksi suurimmista Tallinnassa käsiteltävistä kokonaisuuksista ovat Green New Dealin finanssi- ja makrotaloudelliset raamit. Green New Deal, ”vihreä uusjako”, on luotu vaihtoehtona nykyiselle talousjärjestelmälle. Vihreä uusjako pyrkii rakentamaan tulevaisuutta kestävyyden varaan. Se on mahdollista vihreämmän talouden ja ilmastonmuutosta vastaan taistelemisen avulla. Samalla kestävä kehitys luo myös työpaikkoja.

Eurooppalainen talouspolitiikka painottuu kilpailukykyyn ja kasvuun. Nämä periaatteet on asetettu ympäristön ja väestön terveyden edelle. Green New Dealilla haetaan eurooppalaista solidaarisuutta, joka takaa asukkaille talouden, yhteiskunnan ja ympäristön kestävyyteen perustuvan hyvän elämänlaadun.

Tehdään Tallinnassa toki muutakin kuin puhutaan finanssipolitiikasta. Työryhmiä on luvassa muun muassa populismin noususta Euroopassa, ilmastonmuutoksesta ja eri maiden viimeaikaisista vaalikampanjoista. Tarkoitus on myös tavata muita eurooppalaisia vihreitä, pitää hauskaa ja nauttia hyvästä kansainvälisestä seurasta!

Tallinnasta raportoi

Ulla Karikoski, viestintäassistentti