— Umayya Abu-Hanna

En ole kloonisi, en edes Vatasesi

Voi ei, etkö löydä ehdokasta, jonka kanssa olisit täysin samaa mieltä? Onko kumppanisi se yksi ja ainoa, jota olet kissojen ja koirien kanssa etsinyt, ja lopulta löytänyt – onko hän aina täydellinen? Onko kasvattajasi, rakas äitisi tai isäsi täydellinen? Oletko itse samaa mieltä itsesi kanssa, edes samana vuonna?

Ja kuitenkin etsimme klooniamme, joka on mm. kymmenen tuhannen muunkin ihmisen klooni. Okei, etsitään asiantuntija

Ari Vatanen on asiantuntija. Sitä ei voi kiistää. Kokonainen kausi europarlamentissa isossa puolueessa aivan varmasti opettaa jotakin. Eikä Vatanen ole ylirasittunut yksinhuoltaja tai omaishoitaja. Kyllä hän on työnsä tehnyt rauhassa ja ajan kanssa. Vatanen varmasti tietää, mistä hän puhuu. Hän osaa myös perustella ja saa perusteluilleen tukea.

Eija-Riitta Korhola on asiantuntija. Hän on ollut kristillisten ja nyt kokoomuksen piirissä ja ollut aina sitoutumaton aatteeseen. Hän saa tietoa, tutkimuksia ja neuvoja. Hän osaa perustella asiansa hyvin.

Vaaleissa ja edunvalvonnassa ei ole kysymys vain siitä, vietätkö helvetisti aikaa äänestyssalissa. Eikä siitä, luetko papereita ja ehditkö tavata asiantuntijoita. Kyse on laadusta: Mitä laadulla politiikassa tarkoitetaan? Mitä laadulla demokratiassa tarkoitetaan?

Minulle laatu on

1) ettei ehdokas ole puolueen leimasin tai kollegansa klooni, kuten varmaan esimerkiksi Sievinen ja Puhakka tulevat olemaan. Ammattitaito tulee siitä, että yksi puolue saa taakseen volyymin, joka koostuu mielellään sellaisista edustajista, jotka eivät kyseenalaista. Ei tässä ole mitään vikaa, paitsi että myös puoluelinja on ihmisten tekemä – ja sen muodostamiseen tarvitaan kritiikkiä. Uimarit voivat olla poliittisesti laadukkaita, mutta he ovat harvoin demokraattisesti laadukkaita.

2) Politiikka ja päätöksenteko rakentuvat kokonaisvaltaisesta, loogisesta ja toimivasta linjauksesta. Tätä kutsun eettiseksi linjaukseksi. Eettisyyttä ei mitata vain siinä, että meidän on hyvä olla. Eettisyys tarkoittaa sitä, että otamme muut huomioon, myös tulevaisuutta ajatellen. Vatanen ja Korhola ovat lähempänä demokraattista meppiä siinä mielessä, että vetävät omaa linjaa, mikä on hieno asia. Vatanen voi olla asiantuntija ja omaperäinen, mutta hänen tulevaisuudenvisionsa tarkoittaa minun maailmani tuhoa. Korholan linja on representoitu hienosti; siinä on tutkimukset ja analyysit termeineen. Se ei estä sitä, että kun tarkastelee molempien tulevaisuudenvisioita, näkee, että Vatasen ja Korholan tulevaisuus on samantyyppinen ja vähintäänkin epäjohdonmukainen.

En ole kloonisi, enkä halua olla vain asiantuntija. Haluan olla kokonaisuutta ajatteleva, kritiikkiä vastaanottava ihminen, joka myöntää, että haluaa viikonloppuna nukkua siestaa.

Umayya Abu-Hanna

Kirjoittaja on Vihreiden euroehdokas numerolla 223. Kotisivut osoitteessa www.umayya.fi