— VAALITARKKAILIJA

Viihdettä gallupista

Vaalitarkkailijan tunnus MTV3 on tilannut Taloustutkimukselta mielipidetutkimuksen Helsingissä läpimenevistä eduskuntavaaliehdokkaista. Sen mukaan saisimme tällä kertaa lisäpaikan, joka viimeksi kaatui omaan törttöilyymme. Kannatus riittää, kunhan emme säikäytä äänestäjiä viime metreillä.

Tutkimuksen tulokseen on helppo uskoa. Muutokset ovat pieniä ja arvattavia. Hinkstoona ennusti aivan saman tuloksen jo reilu viikko sitten. Paavo Arhinmäki yrittää tosin blogissaan selittää lisäpaikkaamme Vasemmistoliitolle. Ei kehumalla ehdokkaitaan vaan - yllätys, yllätys - haukkumalla vihreitä. Rakentavaa politiikka vasemmiston nuorelta toivolta.

Extrana MTV3 tarjoaa meille läpimenijöiden nimet. Sen osalta tutkimus on tosin enemmän viihdettä kuin tiedettä. Yksittäisten läpimenijöiden kohdalla puhutaan niin pienistä vastaajamääristä, etten heittäisi kirvestä kaivoon, vaikken omaa nimeäni vielä listalta löytäisikään. Esimerkiksi Eero Heinäluomalla on kaikki mahdollisuudet löytää itsensä ääniharavien joukosta, vaikka nyt kannatus näyttää surkealta.

Siinä vaiheessa, kun hän aloittaa meidän haukkumisen, kohoaa kannatus varmasti. Aina löytyy reilu kymmenentuhatta helsinkiläistä, joita Vihreät ärsyttää niin paljon, että omaa äänestyskäyttäytymistä leimaa enemmän "vihreitä vastaan" -metodi kuin "jonkun puolesta".

Heidän äänensä Heinäluoma saa kerättyä varsinkin, kun Kokoomus on Helsingissä liian sivistynyt tekemään lokakampanjaa.