— VAALITARKKAILIJA

Milloin me pääsemme keskusteluun mukaan?

Vaalitarkkailijan tunnusPitkään oli sellainen tuntuma, että olisi tulossa ilmastonmuutosvaalit. Tai ainakin ydinvoimavaalit. Silloin me olisimme olleet vaalien keskiössä, keskustelun hermolla.

Mutta ei! Käymme taas vasemmisto-oikeistovaalit. Ja me olemme jälleen sivussa. Demarien komea kampanja kertoo yksinkertaistaen sen minkä kaikki jo tiesivät: hyvinvointivaltio perustuu sosiaalidemokratialle. Fiksusti Demarit jättävät kertomatta, että kaikki muutkin puolueet Suomessa edustavat tätä pohjoismaista sosialidemokratiaa vähintään samassa määrin kuin he itse.

Jyrki Katainen on Kokoomuksen puoluehallituksessa provosoitunut kampanjasta ja väittää sen luovan virheellisiä mielikuvia suomalaisesta yhteiskunnasta. Hän syyttää Demareita mustamaalauksesta.

Vaalitarkkailija veikkaa, että tässä nähtiin nyt loppukampanjan henki. Vasemmisto ja oikeisto kinaavat siitä, kuka edustaa ketä ja millä tavoin. Vihreät seuraavat sivusta suu auki. Mehän emme kuulu kumpaankaan leiriin, me olemme edellä!