— VAALITARKKAILIJA

Demarit ovat taitavia, mutta kuinka...

Vaalitarkkailijan tunnus Ilkan päätoimittaja Kari Hokkanen neuvoo kolumnissaan poliitikkoja: "On osattava olla kohtelias, rohkea ja röyhkeä." Vihreät täyttävät hyvin kaksi ensimmäistä määrettä, mutta röyhkeyden kanssa on opettelemista. Eero Heinäluoma näytti meille viikonloppuna mallia, miten politiikkaa tehdään. Kun SAK päätti hyllyttää vaalimainoksensa, Heinäluoma suostui kommentoimaan syntynyttä kohua vain ollessaan pilkillä!

Kuka uskoo, että demarien puheenjohtaja istuu avannon ääressä kesken kiireisimmän vaalikampanjan? Vaalitarkkailija epäilee homman menneen näin: Uutisista soitetaan ja pyydetään haastattelua, tähän on osattu demarien puoluetoimistolla jo varautua ja Eeron sihteeri vastaa, että haastattelu onnistuu, jos kuvauskalusto ajaa Eeron luo avannolle, samaan aikaan Eero pukee puvun päälle pilkkihaalarin ja hänet kiikutettaan autolla ostoskeskuksesta jäälle.

Toimittajat syövät Eeron kädestä, ja Demarit saavat yhden kampanjansa parhaista mainoksista, kun heidän puheenjohtajansa saa kesken uutisten istua pilkkimässä useita kymmeniä sekunteja.

Jos Vaalitarkkailija olisi vainoharhaisempi, hän epäilisi, että koko soppa on kulkenut alusta asti tarkkojen askelmerkkien mukaan, eikä alkuperäisten mainosten ollut tarkoituskaan päätyä televisioon. Näin ei taida kuitenkaan olla, vaikka SDP/SAK on röyhkeä, tuskin se niin älykäs on, että kykenisi moiseen sissimarkkinointiin.