— VAALITARKKAILIJA

Lanka palaa

Vaalitarkkailijan tunnus Viime perjantain Vihreä Lanka päätyi monen ehdokkaan kotona saunan pesään jo lauantaina. Uhkarohkea lehti oli päättänyt ennustaa vihreät läpimenijät maan eri vaalipiireistä.

Mikään ei aiheuta vaalikiimaisissa ehdokkaissa niin paljon pahaa verta kuin se, että omat arvioivat heidän läpimenomahdollisuuksiaan. Lankaa pidetään puolueen äänitorvena, vaikka sitä se ei tietenkään ole.

Jos vastaavan veikkauslista olisi esittänyt esimerkiksi Helsingin Sanomat, se olisi tuskin herättänyt samassa mitassa ärtymystä. Ulkopuoliset saavat arvailla rauhassa. Langan olessa kyseessä spekulaatioiden taustalla on vähintäänkin salaliitto, jolla yritetetään nujertaa suurelle yleisölle tuntemattoman ja ensi kertaa ehdolla olevan paikallisehdokkaan selkäranka.

Ilkeimmän tempun Lanka teki jutun lopuksi, kun se mainitsi käyttäneensä lähteenä muun muassa puoluetoimistoa ja piiritoimistoja. Arvaan, että moni piirisihteeri on joutunut viikonloppuna vaakuuttelemaan ehdokkaille, ettei ole toimittajien kysellessä nostanut tai laskenut ketään.

Tähän on helppo uskoa. Jutussa liikutaan välillä niin ohuen tietämyksen varassa, että Vaalitarkkailija nauraa omahyväisesti. Jos minulta olisi kysytty, juttu olisi paljon kiinnostavampi. Ja varmasti vielä enemmän suuttumusta herättävä.