— Vaara Kirsti

Kirjoja ja kalsareita

Aamu TV:ssä oli haastattelussa paikkansa jättävä Osmo Soininvaara. Oden uusin kirja "Vauraus ja aika" on juuri julkistettu. Se on saatava pian. Olen ehdoton Oden ihailija. Nopea ja looginen ajattelu. Ja millaisia ajatuksia - nerokkaita. Oden jääminen sivuun on iso menetys tulevalle eduskuntaryhmälle. Onneksi Ode ei ole jättämässä vaikuttamista. Hänestä saamme toivon mukaan kuulla vielä - ja paljon. Koska en ole kirjaa lukenut, en sitä voi kommentoida, se sitten aikanaan. Sen verran ohjelmassa valotettiin, että Ode on suosikkiaiheensa äärellä eli kuinka järjestäisimme asiamme niin, että kaikilla olisi sopivasti työtä, sopivasti vapaa-aikaa. Palataan asiaan, viikonloppuna kokoontuu puoluehallitus ja valtuuskunta, sieltä ostan tuliaiseksi itselleni kirjan. Toinen eduskunnan jättävä vihreä Ulla Anttila on tänään tiedottanut alkavansa väitöskirjan tekoon aiheena "Uudet konfliktit, kriisinhallinta ja identiteetti - kokonaisvaltaisen kriisinhallinnan haaste koulutukselle" se on hyväksytty toteutettavaksi Maanpuolustuskorkeakoulun Koulutustaidon laitoksen tohtoriohjelmassa. Onnea Ullalle kovaan ponnistukseen. Tänään päättyy yksi elämässäni vaikuttanut ajanjakso. Sisareni luopuu kaupan pidosta. Kauppa-Koho, jonka vanhempani perustivat 1958, on ollut hänen työnsä vuodesta 1975. Nyt on aika vetäytyä pikkuhiljaa eläkkeelle. Olen iloinen, että työlle on löytynyt uusi jatkaja. Kivijalassa sijaitsevan pienen kaupan pito markettien ja "kauppaketjujen korttipelien" puristuksessa vaatii sitkeyttä. Onnea ja menestystä runsain mitoin. Poikkesin vielä Marja-Liisalta kalsareita ostamassa, ihme oli ettei kovin haikealta tuntunut, ehkä huomaan sitten vasta jatkossa. Meillä on ollut tapana käydä sisarusten kesken ulkona syömässä aina toukokuussa, kun on ollut Kauppa-Kohon syntymäpäivä. Nyt emme odota toukokuuhun vaan tänään otetaan miesväki mukaan. Pukeutuminen on aina kuuluneet läheisesti sisareni elämään. Kauppiaana ja kuluttajana. Meidät on opetettu arvostamaan kestävää ja laadukasta - siitä ei ole syytä tinkiä edelleenkään. Tähän voisin liittää Oden usein käyttämän vihreän vaalisloganin joka edelleenkin on toimiva ENEMMÄN AIKAA - VÄHEMMÄN ROINAA. Siis kestävää, ei kertakäyttöistä.