— Vaara Kirsti

Sapporon saparoita ja musiikin muhevuutta

Eilen kokoontunut kaupunginhallitus joutui äänestämään lähteekö kaupunginjohtaja Pipatti Sapporoon. Lopputulemana lähtee. MM-talvikisoja 2013 on päätetty hakea Lahteen. Siksi pitää saamisen puolesta lobata. Tietty. Pipatti on lähdössä pois tehtävästään. On ollut lomalla jo muutaman aikaa ja koska Sapporon matka tulee olemaan hänen viimeinen työtehtävänsä, oli esitykseni, että Pipatti jäisi pois delegaatiosta. Hävittiin 8-3. Mukaan lähtemistä perusteltiin sillä, että ykkösvirkamiehen tulee olla mukana, olkoonkin, että lopettaa. Minusta se ei tuntunut hyvältä ratkaisulta. Mukaan ei myöskään lähde kaupungin oikea ykkösmies - valtuustonpuheenjohtaja. Hänellä on vaalikiireitä - mikä oikein hyvin "ymmärrettiin". Toivotaan, että kisat saadaan jos ei 2013, niin 2015 tai myöhemmin. Toivotaan, että silloin myös lunta riittää. Lobbauskeikkaa pukkaa kyllä seuraajallekin. Eilisen illan huipentuma oli portugalilaisen fadolaulaja Mariza Nunezin konsertti. Sibeliustalolle olisi vielä joitakin mahtunut kuulemaan tulkintaa, joka ei jättänyt ketään kylmäksi. Ääni, raaka ja herkkä, olemus hento, mutta vahva. Akustiikka nosti esiin hienoimmat sävyt syvyydestä. Minä olen kuunnellut paljon kreikkalaista musiikkia, ja ajoittain oli selvästi jotain - jotain itäisen Välimeren bysanttilaisesta mystiikasta, tai jostain, mitä näitä hakemaan. Elämys oli huima. Aistia kauneus musiikissa, visuaalisessa notkeudessa myötäillä säveliä.