— Vaara Kirsti

EPÄMIELLYTTÄVÄ TOTUUS

Ex-presidentti Al Gore ja ilmastonmuutos elokuva. Valtava paketti tietoa, mitä ilmastonmuutos aiheuttaa, mikäli siihen ei kyetä/haluta puuttua. Lahden Vihreät tarjosivat elokuvaesityksen kutsuvieras näytäntönä sunnuntaina. Vaikuttavia tietoja, ehkä hieman puuduttavalla tavalla. Oli kuin olisi istunut kaksi koulutuntia, opettajan heiluessa karttakeppinsä kanssa - onneksi innostavan opettajan. Aavistus amerikkalaista? Hippusellinen itsetehostusta? Oli miten oli, elokuvan katsottuaan ja YK ilmastoraportin luettuaan, ei kukaan voi olla uskomatta niitä kauhuskenaarioita, joita kohden olemme ajatumassa. Meillä vaan on hukattu tuhannen euron paikkoja. Niistä joudutaan maksumiehiksi ja naisiksi nyt tai myöhemmin. Ilmaista torjuntatyöt eivät olisi heti tehtyinäkään. Koko maailman osalta torjunta maksaisi nyt triljoona euroa ja vuonna 2050 jo 15 triljoonaa. Elokuvan katselijoille Mäntylän Aleksi kuvasi summaa kirjoittamalla luvun kaikkine nollineen eli 15 000 000 000 000 000 000 euroa!!! Niin että pikaisesti tarttis tehrä jottain? Jottain muuta kuin puhella tai näytösluontoisesti ajella hybridiautolla vaalikampanjan avaukseen. Perustulomallin Vihreä valtuuskunta hyväksyi lopulllisessa esitysmuodossaan tänään päättyneessä kokouksessaan. Perustulomallin voi äkkiseltään jokainen mieltää, että se on 440 euron kuukausittainen veronpalautus jokaiselle yli 18 vuotiaalle. Tarkemmin asiaan on mahdollista perehtyä tältä blogisivulta siirtymällä Vihreän liiton sivuille. Ole hyvä, siihen kun tutustut niin saat hyvän keskustelupohjan. Perustulomalli on tarkoitettu avaukseksi liikkeelle lähtöön, että sosiaalinen hyvinvointi ei heikkenisi. Vanha totuus on, että ketju on juuri niin vahva, kuin sen heikoin lenkki. Köyhyys on huolestuttavasti lisääntynyt. Sen eteneminen on katkaistava. Tuulta päin!