— Vaara Kirsti

Haasteltavat valittu

Niin siinä sitten kävi, ettemme yrityksestä huolimatta onnistuneet saamaan omaa ehdokasta kaupunginjohtaja kilpaan. Ihan viime hetkiin kävin neuvotteluja Katariina Poskiparran kanssa, mutta sitten ei kuitenkaan... Harmi meille, onnea vaan vantaalaiset, että saatte asukaspalvelujohtajanne pitää. Tietystikään ei olisi ollut varmaa, että Katariinasta olisi kaupunginjohtaja leivottu, mutta hyvä ehdokas olisi ollut. Pohdiskelin, että on vaikeaa saada oikein hyviä hakijoita sitten kuitenkaan, johtuen julkisuuslaista. Se vaatii, että kaikki ehdokkaat on julkistettava. Ne, jotka menestyvät hyvin nykyisessä paikassaan, eivät halua saattaa työympäristöään avoimeen tilanteeseen jossa käydään keskustelua siitä, valitaanko vai eikö. Lähteekö vai jääkö. Monet valintaprosessit ovat pitkiä, kaiken huipuksi voidaan tehdystä päätöksestä vielä valittaa, joka lisää epävarmuuden tilaa, olit siihen osallinen tai et. Siksi mietin, että saisimmekohan Suomessa noin yleensäkin paremmin ja tasokkaampia hakijoita kunta-alan virkoihin, mikäli julkistamisajankohtaa muutettaisiin - mene tiedä. Ja taas toisaalta avoimuus on meille vihreille tärkeä asia. Onneksi on tässä vaiheessa yhdeksän hakijaa haastatteluihin tulossa, kyllä me kaupunginjohtaja saadaan. Loppuun omana toiveena, että yksituumaisuus säilyisi siitä, että haemme hyvää johtajaa, emme ensiksi katso puoluejäsenkirjaa. Tarjolla on myös sitoutumattomia. YK.n odotettu tiukkasanainen ilmastoraportti on julkistettu kokonaisuudessaan tänään. Ihmisen aiheuttamaksi todetaan ilmastonmuutos. Minua hirvittää kaikessa oikeastaan yksi asia, nimittäin se, että olemme auttamattomasti myöhässä korjausliikkeinemme (ja kun oikeastaan tähän saakka on oltu tehemättä muuta kuin hymähdelty ja vähetelty). Sitä saa mitä tilaa. Ehkä me tarvitsemme ihmistyäksemme kaiken kurjuuden mitä ilmastonmuutos tuo, että osaisimme elää tasapainossa luonnon kanssa. Toivon, että olen pelkoineni ihan väärässä. Juuri uutisten lukemat madonluvut myrskyistä, tulvista, kuivuudesta, merien pintojen noususta eivät hyvää lupaa - jospa tämä on vain pahaa unta. Jokainen olemme vastuussa oman elämämme osalta, syyttävät sormet eivät auta. Peilin eteen mars mars!