— Vaara Kirsti

VAALIPANEELIN ULKOPUOLELLA

Eläkkeensaajat ja Päijät-Hämeen liitto järjestävät tänään Lahdessa vaalipaneelin. Vastaava tilaisuus on tänään myös Hämeenlinnassa. Vihreillä ei ole omaa eläkeläisjärjestöä, joka kuuluisi järjestävään toimijaan, joten ei ole katsottu tarpeelliseksi ottaa mukaan paneeliin vihreää edustajaa - tervetulleeksi yleisöön kyllä toivotettiin. Kun valtakunnassa päätetään eläkeläistenkin asioista, on niitä päätöksiä tekemässä tällä hetkellä 14 vihreää kansanedustajaa. Ei siis ihan pieni määrä, voipi olla joskus varsin ratkaisevankin kokoinen. Ihmetyttää kovin, ettei kaikkia kansaedustuslaitoksemme päättäjiä pidetä järjestäjän taholta merkittävinä? Vihreät ovat puolueena toki nuori, vasta elämänsä aikuisuuden alussa, Kalevalan päivänä 2007 juhlitaan puolueen 20 vuotista taivalta. Omaan ystäväpiiriin kuuluu jo eläkeläisiäkin, itse ole 55-vuotias. Hyvin lähellä eläkeläisten asioita liikkuvat puheet kavereiden kanssa tavatessamme. Myös kunnallisessa päätöksenteossa ovat eläkeläiset omassa asemassaan. Me vihreät ajattelemme myös tulevaisuutta erityisen tarkasti, niissä on merkittävää ikääntymisen tulevat haasteet. Toivoisin, ettei vaikutusmahdollisuuksiamme rajata keskustelusta. Eläkeläiset eduskunnassa eivät ole enemmistö, eikä varsinkaan yksimielinen. Meitä kaikkia tarvitaan yhteistyöhön tämän päivän ja huomisen hyväksi.