— Vaara Kirsti

KEVÄTTÄ ILMASSA

... ja vaalit ovella. Viimeinen vaalipaneeli oli keskiviikko iltana. Mukana kaikki Lahden istuvat kansanedustajat ja 8 haastajaa. Yleisöä oli Sotilasmusiikkimuseon tilassa juuri niin paljon, ettei ilman erityisjärjestelyä enempää olisi mahtunutkaan. Eteisen puolellakin joku liikkui... Kun järjestäjä onnistuu saamaan paikalle yleisöä ja puheenjohtajaksi on saatu lupsakka ja napakka, tällä kertaa suurlähettiläs Heikki Talvitie, antaa tilaisuus panelistillekin hyvän mielen, vaikka yleisössä suuri osa jo tullessaan tiesi kelle äänensä antaa. Paikka oli hieno. Voin lämpimästi suositella tutustumista museoon. Se voisi olla vaikka lahtelaisten koululaisten tutustumiskohde. Pieni, intiimi, tiivis ja antoisa. Ja erityislaatuinen harvinaisuus - ainoa sotilasmusiikin museo koko maailmassa. Helmi täällä pienessä pohjoisessa Lahdessa! Vielä muutama päivä varsinaisiin kevätvaaleihin. Mikä on ollut toreilla ollessa, kun aurinko lämpimästi paistaa, ihmisetkin ovat olleet vastaanottavaisia ja iloisia. Kyllä kelpaa. Eri puolueiden puoluesihteerit avasivat keskustelun vaalien pitoajankohdasta. Myöhemmälle keväälle? Pääsiäisen aika on kuitenkin niin liikkuva tekijä, että huhtikuulle syntyy hankalia yhteensattumia? Toukokuu on valmistumisten aikaa. Opettajat ja opiskelijat puurtavat viimeisiään, maanviljelijät toukotöissään. Ei kovin hyvä. Kesäkuun EU-vaalit on ollut kampanjoijan kannalta hyvä ajankohta - säiden osalta, mutta uurnille ei ole innostuttu. Nautitaan kesästä. Miten olisivat syysvaalit? Kesän levänneet äänestäjät innostuisivat helpommin? Kampanjointi turuilla ja toreilla lisäisi syyssatoon oman värinsä. Olisi omenia ja onnenlehtiä kaikille tarjottavana. Niin, minä kalllistuisin kyllä syyskuun vaaleihin. Mikäpä ettei. Nyt vaan keräämään ne vielä puuttuvat äänet - ennakkoon annettujen lisäksi, että pääsen vaikuttamaan asiaan. Jos nimittäin asia seuraavalla vaalikaudella lähtee etenemään - aikuisen oikeesti - eikä ole kupla, pelkkä keskustelun avaus vailla maalia.