— Vaara Kirsti

PANEELISSA TYHJILLE SALEILLE

Paneelissa 10 ehdokasta, yleisöä jälleen kourallinen. Ilta illan jälkeen. Jos joku ihmettelee, niin ei näihin paneeleihin kenenkään itseään kunnioittavan henkilön tulisi osallistua. Ensiksikin järjestäjät ovat liikkeellä aivan liian pienin resurssein. Ei vaivauduta ilmoittamaan riittävästi. Kun ilmoitetaan se kohdistuu sangen pieneen joukkoon. Vaalikamppailu on kovasti aikaa, rahaa ja vaivaa - jokaiselle ehdokkaalle. Joku on uhrannut kesälomansa kampanjointiin, toinen ottaa virkavapaata. Istuvat kansanedustajat ovat asia erikseen. Melkoisen hukkaan heitettyä aikaa, vaikka paneelin järjestäjä pyrkiikin parhaansa mukaan tsemppaamaan panelisteja, kiittelee ja on koko olemuksellaan vaivautunut vähäisestä yleisöstä. Kova hinku edustajaksi varmaan tekee ehdokkaista nöyriä ja kilttejä panelisteja. Minusta koko touhu on syvältä. Kun olen ilmoittautunut ehdokasehdokkaaksi, olen päättänyt olla tosissani. Ja niin uskon jokaisen ehdokkaan olevan. Varsinkin kaikkien eduskuntapuolueiden jäsenistössä käydään kisaa ylipäätään päästä ehdokkaaksi. Jokainen sitoutuu mielestäni vaativaan tehtävään, julkisuuteen ja rahan käyttöön - puolueensa parhaaksi. Kaikissa tyhjissä paneeleissa on kyykytyksen makua.