— Vaara Kirsti

UrhoOrvokki - ja muut nonnan lapsenlapset

Neiti Jakobsson syntyi naistenpäivän aattona 7.3.2007. Kaisa ja Tom saivat söpön pienen tyttären. Tumma tukka, 3060 g ja 48 cm. Odotusaikana kutsuimme häntä UrhoOrvokiksi. Kun tietää tyttärensä olevan synnytyspuuhassa, pyörii äidinkin ajatukset pinteessä aiheeseen. Keskittymistä vaativat tehtävät vievät ajatukset hetkeksi pois, mutta palaavat kuin markkinapallo heti kun on mahdollista. Tällä kertaa oli vaalitilaisuus - kuinka ollakaan - kun H-hetki koitti. Olimme vaarin kanssa kuulemassa kansanedustaja Osmo Soininvaaran esitystä perustulosta. Keskentilaisuutta tupsahti tekstiviesti Kätilöopistolta. Oli siinä isovanhempien riemussa pitelemistä. Heti piti uutinen välittää sukuun. Viikonlopun aikana kenties tapaamme uuden tulokkaan? Prinsessan, fröken pikkaraisen... Kun lapsi syntyy, se tuo muistot omista kokemuksista. Tällä kertaa mieleen tuli kuin nauhalta kaikki ne kerrat, kun olen ottanut vastaan tiedonn uuden lapsenlapsen syntymästä. 1. Noah syntyi 15.6.2001 sain tiedon uudelta äidiltä suoraan Wienin synnytyssairaalasta ollessani ruokaostoksilla. Muistan oikein hyvin paikankin, makaroonihyllyn edessä, kun kännykkä soi. Pyörin ja kuuntelin, kyselin ja onnittelin. Uusi äiti - Maija - oli erityisen pirteän oloinen ja ikionnellinen. Poika potra ja molemmat hyvässä kunnossa, myös uusi isipappa Samuel. Ensikertaa tapasimme kun Noah oli viikon ikäinen. 2. Milja syntyi vuoden myöhemmin 8.6.2002. Tiesimme, että Leena oli sveitsiläisessä sairaalassa, kun pikkuinen oli jo muutaman viikon uhannut tulla aivan liian aikaisin. Muutaman viikon pidättelyyn onnistuttiin. Iltapäivällä Leena oli vakuuttanut, että kyllä tämä tässä vielä kestää. Itse hän oli hyvin väsynyt kovasta lääkityksestä. Me olimme mökillä, kun Christoph soitti tytön syntymästä. Miten ihmeessä niin pieni ihmisalku selviää? Vajaa 800 grammaa, hieman yli 30 senttinen? Raskausviikolla 26, 14 viikkoa ennen laskettua aikaa. Hätä ja huoli oli valtava, kun ei voi olla tukemassa lähellä. Kädet ristissä siinä vaarin kanssa ihmettelimme, itkettiinkin, kun tuli muistoihin oma menetyksen kokemus. Elokuussa tapasimme ensi kertaa kun Milja painoi jo 1600 g, mutta vielä sairaalassa. 3. Aaron, Noah'n pikkuveli, syntyi lauantai-iltana 20.11.2004 Wienissä. Olin mennyt illaksi PHJ:n pikkujouluun. Leenaa ja Miljaa odotettiin saapuvaksi Suomeen samana iltana, lennot oli myöhässä. Vaari oli mennyt vastaan. Kännykkä pöydän kulmalla. Vähän väliä piti vilkuilla. Sitten kun viesti Aaronin syntymästä tuli, tuli pakottava tarve lähteä kotiin. Siinä lapsen syntymässä vaan on semmoista taikaa, ettei sitä voi selittää. Maltoin vielä tunnin, ja kun pääsin kotiin, olivat Samuelin lähettämät ensimmäiset kuvat jo Aaronin omilla kotisivuilla nähtävissä. Tapasimme loppiaisen aikaan Wienissä. 4. Niilo, Miljan veli, syntyi kuin sveitsiläisen kuuluukin, tarkasti ajallaan laskettuna päivänä 4.7.2006. Siitäkin huolimatta, että koko kevään oli Miljan tavoin ollut tulossa jo viikkoja ennen aikojaan. Aamusta asti olimme tietoisia ja varsinaisen syntymätiedon sain iltapäivällä kesken työpäivän, ja vähän siinä nonna raukan työt jäivät vähille ja olivat ne ajatukset aamupäivälläkin vähän ajelehtineet... Ensimmäinen lapsenlapsi, joka syntyi Suomessa.