— Ville Niinistö

Pallaksesta ei saa tulla ennakkotapausta

Eduskunta hyväksyi hetki sitten kiistellyn lain, joka mahdollistaa hotellin laajennuksen Pallas-Yllästunturin kansallispuistossa.

Kansallispuistot on perustettu luonnon suojelemiseksi. Vihreät ovat pitäneet periaatetta kansallispuistojen rakennusrauhasta erittäin tärkeänä, emmekä siksi voineet hyväksyä lainmuutosta.

Eduskuntaryhmämme olisi ollut valmis hyväksymään lainmuutoksen, joka olisi uudistanut majoituspalveluja, mutta tarkoittanut nykyisen majoituskapasiteetin säilymistä alueella. Siinä hotellin paikkoja olisi lisätty vain määrällä, joka syntyy alueella olevan matkailuvaunualueen lopettamisesta. Tässä kulki raja, jota emme voineet ylittää.

Hallituksen sisäisissä keskusteluissa olimme saavuttamassa tästä kompromissia, kunnes keskustan ministeriryhmän suunnanmuutoksen jälkeen vihreiden kanssa ei haluttu tehdä yhteistä ratkaisua. Heidän menettelynsä oli poikkeuksellinen, ja siksi jouduimme hallituksessa äänestämään esitystä vastaan.

Koska myöskään ympäristövaliokunnasta ei löytynyt kannatusta tälle rajaukselle, täysistunnossa vaihtoehtoina oli vain hotellin laajennus tai koko lain hylkääminen. Oman kompromissivaihtoehtomme hävittyä viime viikolla täysistunnossa, se puuttui tämän päivän äänestyksen vaihtoehdoista. Siksi suurin osa kansanedustajistamme äänesti tänään tyhjää.

Eduskunnan enemmistön hyväksymä laki sallii hotellin selvän laajennuksen. Se on enemmän kuin peruskorjausta. Se nakertaa kansallispuistojen luonnolle antamaan turvaa. Tässä maailmassa, jossa ihminen käyttää luontoa liian voimallisesti hyväkseen, pitäisi kulkea kokonaan toiseen suuntaan.

Toivotaan, että tämä ei ole päänavaus kansallispuistojen rakennusbuumille vaan jää yksittäiseksi harha-askeleeksi. Toivotaan myös, että Pallas ei tämän lain myötä menetä kaikkea siitä erityislaadustaan, mikä sinne on ihmisiä vetänyt. Pallas on vetänyt puoleensa ihmisiä, jotka arvostavat ja kunnioittavat kansallispuiston luonnon erityisyyttä – toivottavasti näin on myös jatkossa.

Olisi vain ollut paljon mukavampi tietää kuin toivoa.