— Ville Niinistö

Ympäristöministeriötä pitää vahvistaa, ei heikentää, ministeri Anttila

Valtaosa maailmasta elää aikaa, jona ihmiskunnan tulevaisuus ratkaistaan sillä miten hyvin onnistumme asettamaan toimintamme luonnon kestokyvyn rajoihin. Luonnonvarojen kestämätön ylikulutus ja ilmastonmuutos pakottavat meidät ympäristöystävällisen ja resurssitehokkaan yhteiskunnan rakentamiseen.

Keskustapuolueen konservatiivit elävät kuitenkin jossain toisessa mikä-mikä-maassa.

Keskustan luonnonsuojeluvastaisista riveistä on jälleen noussut esiin ajatus maa- ja metsätalousministeriön ja ympäristöministeriön yhdistämiseksi. Tällä kertaa liikkeellä on maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila.

Jotkut keskustalaiset ovat jo jonkin aikaa markkinoineet vanhanaikaiseen resurssiajatteluun perustuvaa, Venäjän-mallista luonnonvaraministeriötä, jossa ei ole sijaa itsenäiselle ympäristön- ja luonnonsuojelulle. He haikailevat kaiken luonnonvarojen käytön yhdistämistä luonnonsuojelusta piittaamattoman ministeriön sormen alle.

Tämä siis aikana, jolloin ympäristönsuojelu ja ilmastonmuutoksen torjunta ovat koko ihmiskunnan keskeisin tulevaisuuden haaste. Tänä YK:n luonnon monimuotoisuuden vuonna ajatus tuntuu lähinnä huonolta vitsiltä.

Vahvan ja itsenäisen ympäristöhallinnon tarve on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan. Juuri nyt tarvitsemme kestävän kehityksen politiikkaa, joka perustuu tarkkaan luonnontieteelliseen tietoon toimintojemme todellisista vaikutuksista luontoon ja ilmastoon.

Ilmastonmuutoksen rinnalla ja osittain sen aiheuttamana ihmiskunnan tulevaisuutta uhkaa luonnon monimuotoisuuden heikentyminen. Perinteisen luonnonsuojelun merkitys on tullut yhä tärkeämmäksi, jotta voimme pysäyttää luonnon monimuotoisuuden heikentymisen ja varmistaa luonnon ihmisille tarjoamien ekosysteemipalvelujen tulevaisuus. Lyhytaikaisen voiton tavoittelu ympäristöarvojen kustannuksella kääntyisi nopeasti yhteiseksi tappioksi.

Mielestäni ympäristöhallintoa on vahvistettava muodostamalla siitä ympäristö- ja ilmastoministeriö. Ministeriölle kuuluisivat luontevasti ilmastopolitiikan koordinaatiota koskevat kysymykset ja energia-asiat. Suunnitelmallinen ja tehokas siirtyminen kohti kestävää energiataloutta on helpompaa, jos kaikista energiasioista vastaa ilmastopolitiikka linjaava ympäristöministeriö.

Myös osa maa- ja metsätalousministeriön toiminnoista voitaisiin hyvin siirtää vahvistettuun ympäristöministeriöön. Esimerkiksi norpan suojelussa maa- ja metsätalousministeriö luottaa vapaaehtoisiin toimiin. On ilmeistä, että kalastajien edut menevät uhanalaisen lajin pelastamisen edelle. Ministeriö on norpan suojelussa pukki kaalimaan vartijana. Siksi käytännön suojeluasiat, kuten kalastusrajoitukset norppien lisääntymisalueilla, on siirrettävä sinne minne ne kuuluvat, ympäristöviranomaisille.

Tulemme esittämään oman mallimme ympäristöministeriön vahvistamiseksi ensi syksynä ja neuvottelemaan sen puolesta hallitusneuvotteluissa. Ajatus riippumattoman ympäristöministeriön lakkauttamisesta on vihreille mahdoton. Jos Keskusta haluaa olla vakavasti rakentamassa tulevaisuuden kestävää Suomea olisi heidänkin jo aika herätä todellisuuteen.