— Ville Niinistö

Uusi pj Ville Niinistö: Tulevaisuus on vihreä!

Lämmin kiitos jäsenistölle – teille jokaiselle – jäsenäänestyksessä saamastani luottamuksesta. Olen kiitollinen ja ylpeä, että saan tänään nousta vihreiden puheenjohtajaksi. Tämän joukkueen kapteenina on hienoa toimia.

Edessämme aukenee nyt uusi polku. Koijärveltä on kulunut yli kolme vuosikymmentä. Koijärvellä vihreät aktivistit olivat rakentamassa patoja, jotta arvokas lintujärvi säilyisi. Samalla he herättivät laajempaa yhteiskunnallista keskustelua luonnonsuojelun merkityksestä. Vihreät halusivat avata aikansa ihmisten silmiä – uudistaa poliittista päätöksentekoa avoimeksi ja lisätä ihmisten vaikutusmahdollisuuksia.

Perustehtävämme ei ole hävinnyt mihinkään. Päinvastoin, sen merkitys on vain kasvanut. Olemme yhä se liike, jolla on silmät auki ja katseemme kantaa yli lyhytjänteisen eturyhmäajattelun tai ihmisen ahneuden. Meidän on yhä rakennettava kestävää yhteiskuntaa ja padottava ihmisen lyhytnäköisen voitontavoittelun takia tekemää korvaamatonta tuhoa ympäristölle ja omille elämän edellytyksillemme. Meidän on yhä tuotava ihmisarvoa päätöksenteon ytimeen, jotta valtio tukee jokaisen ihmisen tasa-arvoisia mahdollisuuksia toteuttaa elämänvapauttaan ja vaikuttaa yhteiskuntamme kehitykseen.

Vihreät on aina ollut kansanliike. Julkisuudessa puhutaan paljon vihreiden periaatteista. Uskon tämän johtuvan siitä, että me olemme se puolue, jolta ihmiset odottavat paljon. Siksi meidän on löydettävä itsemme uudestaan. Meidän on löydettävä se kipinä, joka herättää ihmisissä toivoa paremmasta arjesta.

Meidän on myös aiempaa avoimemmin pystyttävä viestimään ihmisille, että vihreät seisoo arvojensa takana joka päivä niin hallituksessa kuin oppositiossakin.

Vihreä liike ei ole yhden miehen show. Haluan olla puheenjohtaja, joka motivoi jokaista vihreää miettimään itse sitä, miten me voimme parhaiten säilyttää uudistusvoimamme ja tavoittaa kestävän yhteiskunnan. Vihreiden on oltava ihmisiä kokoava liike, johon ovat tervetulleita kaikki vihreästi ajattelevat ihmiset eri puolilla Suomea. Me olemme, ja haluamme olla, Suomen johtava tulevaisuuspuolue.

Saksassa vihreät ovat saaneet johtavan tulevaisuuspuolueen aseman haastamalla väsyneen oikeiston ja vasemmiston tuomalla esille rohkeita ratkaisuja tulevaisuuden kestävän yhteiskunnan rakentamiseksi.

Meidän tehtävämme on sama. Haastaa niin oikeistoa kuin vasemmistoakin tulemaan 2000-luvulle, ratkaisemaan tämän päivän ihmisten ja ympäristön ongelmia. Kompassinamme inhimillinen edistys ja kestävä kehitys. Meidän on osattava puhutella, ja kuunnella, ihmisiä eri puolilla Suomea ja saatava heidät mukaan toteuttamaan reilua vihreää muutosta. Muutos lähtee ihmisistä.

Yhdessä me olemme vahvoja saamaan aikaan tämän muutoksen. Tulevaisuus on vihreä.

(Lue myös Ville Niinistön puhe puoluekokoukselle täältä.)