— Ville Niinistö

Hyvää isänpäivää!

Huominen isänpäivä tuo valoa marraskuun harmauteen. Se tuo lapset ja vanhemmat yhteen ja muistuttaa vanhemmuuden ja perheen tärkeydestä.

On toki niitäkin isiä, jotka eivät syystä tai toisesta pysty olemaan lastensa kanssa isänpäivänä. Jokaiselle vanhemmuus on silti yksi elämän suurimmista asioista.

Vietin omien lasteni kanssa neljä kuukautta vanhempainvapaalla. Tuskinpa kukaan isä katuu sitä, että on päättänyt viettää aikaa lastensa kanssa.

Olen iloinen siitä, että meillä ei ole enää yhtä ainoaa miehen mallia ja tapaa olla isä. Nykyisät haluavat olla läsnä lastensa elämässä, viettää aikaa lastensa kanssa ja kasvattaa lapsiaan rakkaudella.

Meille Vihreille tasa-arvo on tärkeää. Tasa-arvoa on, että vastuu perheestä jakautuu tasaisemmin. Se tuo oikeudenmukaisuutta perheen sisälle.

Tärkeää on myös se, että yhteiskunta kohtelee vanhempia tasa-arvoisesti. Vihreiden tavoitteena on jakaa vanhemmuuden kustannukset tasaisesti kaikkien työnantajien kesken.

Pitkällä aikavälillä tavoittelemme 6+6+6 -mallia, jossa 6 kuukautta vanhempainvapaasta on korvamerkitty äidille, 6 kuukautta isälle ja 6 kuukautta jaettavaksi. Tasa-arvoinen vanhempainvapaa hyödyttää sekä isiä että äitejä: isät saavat aikaa lastensa kanssa, ja äidit saavat paremman aseman työelämässä.

Äskeisessä työmarkkinaratkaisussa otettiin ilahduttavia askelia oikeaan suuntaan: isyysvapaa pitenee, ja vanhempainvapaita voi käyttää aiempaa joustavammin. Toivon, että isät tarttuvat tässä tilaisuuteensa.

Lainsäädännön lisäksi me tarvitsemme myös asennemuutosta. Vanhempainvapaiden jakaminen tasan on hieno ja tavoiteltava asia. Kotiin jäävä isä ei ole mikään luuseri, vaan rohkea, oikeuksiaan käyttävä ja lapsiaan rakastava vanhempi.

Rohkeutta ja onnea teille, kaikki isät!