— Ville Niinistö

Työmarkkinoille saadaan vakautta

Olen iloinen, että sopu keskitetystä työmarkkinaratkaisusta on varmistunut. Työmarkkinoiden keskusjärjestöt ovat nyt allekirjoittaneet raamisopimuksen ja uskon, että myös hallituksen näkökulmasta sopu on tarpeeksi kattava. Tällä ratkaisulla saadaan muuten myrskyisään taloustilanteeseen vakautta palkkakehityksen osalta tuleville vuosille.

Hallituksen vastaantulo ratkaisulle on merkittävä, 400 miljoonaa euroa. Erityisen hyvää on isyysvapaan pidennys ja sen käytön joustavoittaminen ja työttömyysturvan parantaminen. Vaikka valtion panostus on näissä taloudellisissa olosuhteissa suuri, on se mielestäni hyväksyttävissä ja riittävä.

Työelämän laadun parantamisessa on vielä paljon tehtävää. Määräaikaiset työsuhteet ovat nuorten ja eritoten naisten riesa. Niiden tulisikin työsuhteen ehtojen vertailussa olla samalla viivalla vakituisten työsuhteiden kanssa. Vastentahtoinen yrittäjyys lisääntyy. Samoin suomalaiset tekevät paljon ylitöitä. Ikääntyvien työntekijöiden oikeuksia on vahvistettava, jotta työuran pituus ja hyvinvointi eivät kärsi ikäsyrjinnän takia. Monella on paljon tehtävää työn ja muun elämän yhdistämisessä.

Nämä on syytä pitää vahvasti mukana, kun työmarkkinajärjestöt ja hallitus jatkavat vuoropuheluaan työelämän laadullisesta kehittämisestä.