— Ville Niinistö

Aseita ei tule viedä ihmisoikeusloukkauksiin syyllistyviin maihin

Keskustelu aseviennistä käy kuumana. Vihreiden mielestä Suomen ei pidä viedä aseita maihin, jotka syyllistyvät YK:n mukaan ihmisoikeusloukkauksiin tai joissa aseita saatetaan käyttää sisäisiin sortotoimiin. Epäeettinen asevienti diktatuureihin saattaa estää demokratiaa ajavien kansanliikkeiden toiminnan edellytyksiä.

Tältä pohjalta toimimme hallituksessa jokaisessa yksittäisessä tapauksessa. Lisäksi asekaupan on oltava linjassa Suomen ulko- ja turvallisuuspolitiikan eli myös kehityspoliittisten tavoitteiden kanssa.

EU-maat ovat jo nyt sitoutuneet yhteisiin kriteereihin, jotka rajoittavat niiden asevientiä kolmansiin maihin. Jokaisen maan on tulkittava itse, onko olemassa riski siitä, että kohdevaltio kääntäisi aseet esimerkiksi omia kansalaisiaan kohti.

EU:n asevientisääntöjä tarkastetaan ensi vuonna. Tämä on hyvä tilaisuus yhdenmukaistaa jäsenmaiden tulkinta- ja raportointikäytäntöjä tiukempaan suuntaan. Avuksi tarvitaan riippumatonta ja julkista arviointia, kuten kehitysministeri Heidi Hautala on jo aiemmin ehdottanut.

EU-vertailussa Suomen myöntämät luvat ovat kiitettävän julkisia muihin EU-maihin verrattuna. Mutta meilläkin aseiden loppukäyttäjä voi jäädä hämäräksi, jos ne välitetään toisen valtion kautta. Aseviennin eettisten pelisääntöjen tulee olla voimassa kaikissa tapauksissa ja sen puolesta teemme töitä.