— Ville Niinistö

Vihreät 25 vuotta: Kansanliike, johon kaikki ovat tervetulleita

Vihreä liitto juhlii tänään Tampereella 25-vuotisjuhliaan. Niihin juhliin on ilo osallistua. Neljännesvuosisadan aikana Vihreät on muuttanut Suomea ja tehnyt politiikasta vihreämpää ja avoimempaa.

Me aloitimme ympäristöpuolueena, mutta olemme laajentaneet politiikkaamme johdonmukaisesti yleispuolueen suuntaan. Minusta me voimme olla yhtä aikaa sekä ympäristöpuolue että yleispuolue. En näe niiden välillä mitään ristiriitaa. Me olemme vahva ympäristöpuolue, kun olemme uskottava yleispuolue.

Käytännössä tämä näkyy niin, että vastaus kokemiimme ympäristökriiseihin ja talouskriisiin on niiden yhdistämisessä: vihreillä ratkaisuilla pelastamme ympäristöä ja samalla rakennamme myös kestävää taloutta ja työllisyyttä. Luonnonvarojen hupeneminen, ilmastonmuutoksen karkaaminen käsistä ja ekosysteemien heikkeneminen edellyttävät kaikki parempaa, ympäristön asettamat rajat huomioivaa taloutta. Vihreä talous ja ympäristösääntely luovat työtä ja hyvinvointia Suomeen.

Meillä on vahva asema hallituksen yhteisen linjan rakentamisessa, ja tämä hallitus on tehnyt huomattavan vihreää politiikkaa. Hallituksen äskeinen kehysriihi oli tästä hyvä esimerkki. Hallitus päätti kaventaa tuloeroja, parantaa työn ja sosiaaliturvan yhteensovittamista ja edistää vähäpäästöistä taloutta, vaikka talouden sopeutus vaati myös vaikeita päätöksiä. Kehysriihessä hallituspuolueiden saavuttama kompromissi on kaikista puolueista lähimpänä vihreiden linjaa.

Meidän pitää jatkossakin olla uskottava ympäristö- ja yleispuolue, ja se uskottavuus lunastetaan jokapäiväisessä arjen päätöksenteossa niin hallituksessa kuin kunnanvaltuustoissakin. Eivät ihmiset äänestä puolueita, joilla ei ole sielua. Vihreiden sielu on kestävän yhteiskunnan ja ihmisten arjen hyvinvoinnin rakentamisessa, joka päivä. Haluamme rakentaa Suomesta parempaa paikkaa meille kaikille: lapsiperheiden on oltava helpompaa yhdistää työ ja perhe-elämä, mielekkään työn on oltava kaikkien ulottuvilla, koulutuksen ja terveyden tasa-arvoa on vahvistettava.

Vihreät sai tälle vuodelle erinomaisen alun Pekka Haaviston huikeassa presidentinvaalikampanjassa. Se palautti puolueen tietyssä mielessä juurilleen, keskustelevaksi kansanliikkeeksi. Viimeisen vuoden aikana olemme avanneet toimintaamme jäsenistölle ja muille suomalaisille ja kutsuneet kaikkia mukaan tekemään Suomesta parempaa paikkaa elää. Jatkamme tällä linjalla kohti kuntavaaleja: rohkeasti vihreinä, mutta samalla ihmisiä mukaan ottavana avoimena kansanliikkeenä. Maailma muuttuu, kun sitä muutetaan. Siihen muutokseen tarvitaan meitä kaikkia. Tervetuloa mukaan!

Tiedote Ville Niinistön puoluevaltuuskuntapuheesta täällä.