— Ville Niinistö

EU torjuu Rosatomin Unkarissa - miten käy Fennovoiman?

Suomen on vihdoin valittava selvästi  kestävä  energiatulevaisuus  -  ei energiariippuvuudelle  Rosatomista.

Neljän suuren puolueen puheenjohtajat ovat Suomessa kannattaneet venäläisen Rosatomin ydinvoimalan rakentamista Fennovoiman hankkeessa Pyhäjoelle. Nyt EU on torjunut Unkarin vastaavan hankkeen Venäjän kanssa. Perusteena tälle on energiariippuvuuden lisääminen Venäjästä ja pitkäaikaisen polttoaineen toimitussopimuksen epävarmuudet. Hankkeiden yhtäläisyydet ovat merkittävät, vaikka erojakin on. Suomessakin on kysyttävä ääneen: muuttaako tämä yhä kyseenalaisempi tilanne suurten puolueiden näkemystä Rosatomin hankkeen tukemisesta? Mitä sanovat Stubb, Rinne, Sipilä ja Soini?

Financial Times -lehden mukaan Unkarin Paksin voimalahanke kaatui Euroopan atomienergiajärjestön Euratomin vastustukseen. Euroopan komissio on asettunut tukemaan Euratomin päätöstä. Euratom vastusti Unkarin suunnitelmaa tuoda voimalan ydinpolttoaine ainoastaan Venäjältä. EU:n jäsenten on hyväksytettävä ydinpolttoaineen hankintasuunnitelmansa Euratomilla, joka määrää ydinpolttoaineen toimittajille asetettavista taloudellisista ja teknisistä vaatimuksista. EU pelkää, että Venäjä yrittää energiapolitiikan avulla vesittää EU-maiden talouspakotteet, joita on kiristetty asteittain Itä-Ukrainan tapahtumien takia.

EU:n epäluulo on perusteltua. Vihreät on tuonut samaa asetelmaa esille myös Suomen Fennovoiman ja Rosatomin ydinvoimalahankkeen osalta. Suomessakin polttoaineen toimitus on käytännössä vuosikymmeniä riippuvaista Rosatomista. Voimalan rakentamisen aikana hanke on täysin riippuvainen venäläisen rahoittajan ja laitostoimittajan intresseistä. Lisääntyneet jännitteet Itä-Ukrainassa ja Venäjän kehityksessä tänä keväänä ovat vain korostaneet asetelmaa.

Kysymys kuuluukin: nouseeko Fennovoiman ja Rosatomin hankkeen aiheuttama geopolittinen riski ja energiariippuvuuden lisääminen Venäjästä keskusteluihin uudestaan EU-tasolla tämän Unkarin päätöksen jälkeen? Miten Suomen suuret puolueet arvioivat tilannetta? Ovatko ne yhä, hinnalla millä hyvänsä, halukkaita sitomaan Suomea tähän hankkeeseen kotimaisen uusiutuvan energian edistämisen sijaan?

Yksinkertaisin tapa luopua Fennovoiman ja Rosatomin hankkeesta olisi tällä hetkellä se, että suomalaiset omistajat kunnissa ja valtionyhtiö Fortumissa luopuisivat osuuksistaan. Kysehän on pääosin julkisen sektorin hankkeesta.

Vihreiden mielestä Suomen on vihdoin valittava selvästi kestävä energiatulevaisuus ja puolustettava omia arvojaan myös ulko- ja kauppapolitiikassaan. Toteuttamalla laaja ohjelma kotimaisen uusiutuvan energian ja energiatehokkuuden käyttöönottamiseksi voisimme energia-alan johtavien professorienkin arvion mukaan luoda Suomeen 50 000 työpaikkaa vuoden 2020 loppuun mennessä. Se on vihreiden tavoite. Toteutetaan energiaremontti: viedään Suomi kestävään energiatalouteen ja saadaan vientiä maailman ilmasto- ja energiamurroksen ratkaisijana. Nyt jos koskaan.