Miten luomme 200 000 kestävän talouden työpaikkaa?

Ville Niinistö. Miten luomme 200 000 kestävän taloude työpaikkaa?

Eduskuntavaaleissa on iso arvovalinta edessä: uudistetaanko Suomen taloutta niin, että samalla puolustetaan ihmisarvoa ja ympäristöä? Uudistamalla julkista sektoria ja kannustamalla elinkeinoelämää kasvuun voimme luoda uutta työtä Suomeen.

Vihreät julkaisi maaliskuussa esityksen tarvittavista toimenpiteistä Suomen talouden kuntoon saamiseksi. Kerroimme miten Suomea uudistamalla saadaan lisää työpaikkoja, kurotaan umpeen kestävyysvajetta ja tasapainotetaan valtion taloutta. Haluamme 200 000 uutta työpaikkaa vuoteen 2020 mennessä.

Niin toimittajat kuin kansalaiset vaalitoreilla ovat kysyneet, mistä ja miten nämä työpaikat syntyvät. Julkistamme nyt tausta-arviomme siitä, mihin esittämämme luvut pohjautuvat ja mitkä ovat tärkeimmät toimet tavoitteiden saavuttamiseksi. Tarkemmat laskelmat ja perustelut työpaikka-arviollemme löytyvät täältä (taustalaskelmat).

Haluamme luoda uutta työtä tekemällä Suomesta kestävän talouden edelläkävijän. Näemme kotimaisten työpaikkojen mahdollisuuksia uusiutuvassa energiassa, puhtaassa teknologiassa, biotaloudessa, älyteknologiassa, pienyrityksissä, työperäisen maahanmuuton edistämisessä, infrastruktuurin korjaamisessa ja osa-aikatyön tekemisen helpottamisessa.

Vihreä tiekartta kestävään talouteen sisältää työllisyyspaketin lisäksi esityksemme julkisen sektorin uudistamiseksi ja näkemyksemme toimista valtion budjetin tasapainottamiseksi. Koko tiekartta kestävään talouteen löytyy osoitteesta www.vihreat.fi/tiekartta.

Vihreät on kestävien uudistusten vaihtoehto. Emme hyväksy porvaripuolueiden tavoitteita hyvinvointiyhteiskunnan leikkauksista tai perusturvan heikentämisestä. Emme voi jättää osaa ihmisistä sivuun, köyhyyteen ja syrjäytyneisyyteen. Lasten luokkayhteiskunta on torjuttava puolustamalla koulutuksen rahoitusta, tasa-arvoa ja laatua.

Suomella ei ole silti varaa jättää hyvinvointimme rakenteita uudistamatta ja jäädä jähmettyneisyyteen energiaratkaisuissa ja työelämässä. Uudistetaan taloutta nostamalla ihmisiä työhön ja hyvinvointiin. Nyt jos koskaan.

Tutustu taustalaskelmiin ->

Tutustu Talouden tiekarttaan ->