— Ville Niinistö

Hallituksen puhallettava pilliin ja keskeytettävä Fennovoiman ydinvoimalahanke

Ville Niinistö

Fennovoima on jättänyt hakemuksensa uuden ydinvoimalan rakentamisluvan saamiseksi. Yhtiöstä on ostanut 9 prosentin osuuden vuonna 2012 perustettu pieni kroatialainen energiayhtiö Migrit Solarna Energija. Se olisi sijoittamassa hankkeeseen 30 tuhatta kertaa enemmän kuin sillä on omaa pääomaa. Se ei ole mitenkään uskottavaa.

Yhdistettynä Venäjän median tietoihin siitä, että 40 prosenttia omistava Rosatom etsii eurooppalaista omistajaa, näyttää siltä että yhtiö on hankkeessa Rosatomin bulvaanina.

Eduskunta edellytti periaatepäätöksessä, että hankkeessa on 60 prosentin kotimainen omistusosuus. Lisäksi eduskunta edellytti, että ydinvoimaosaamisen pitää olla korkealla tasolla. Tässä erityisenä perusteena käytettiin Fortumin mukaantuloa hankkeeseen. Nyt Fortum ei ole hankkeessa mukana. Jo se on eduskunnan päätökseen nähden merkittävä muutos, joka antaa hallitukselle täydet valtuudet todeta hanke yhteiskunnan kokonaisedun vastaiseksi.

Nyt hankkeessa ydinvoimaosaamista on vain Rosatomilla. Hanke on täysin laitetoimittajan ja suurimman omistajan, Rosatomin, varassa. Kotimainen omistus jää noin 50 prosenttiin. Pientä kroatialaisyhtiötä, jolla ei ole kokemusta ydinvoimasta, ei voi pitää uskottavana omistajana.

Hallituksen olisi syytä vihdoin puhaltaa pilliin tämän jatkuvasti kompuroivan hankkeen keskeyttämiseksi. Sillä on täydet perusteet todeta, että yhteiskunnan kokonaisetu ei toteudu ja että eduskunnan määrittelemät ehdot eivät ole kunnossa. Ei jatkoon. Miten kukaan suomalainen voi haluta epävarmalla omistajapohjalla olevan, puutteellisen ydinvoimaosaamisen yhtiön rakentamaan Suomeen strategisesti tärkeää perussähköntuotantolaitosta?

Suomen energiatulevaisuuden kannalta kaikkein haitallisinta on, jos hallitus nyt päästää tämän hankkeen eteenpäin yhä vuosia kestävään jatkoarviointiin. Koko sen ajan kotimaisen pääomat ovat kiinni tässä epävarmassa hankkeessa, joka yhä voi kaatua eikä kotimaista, työpaikkoja luovaa uusiutuvaa energiaa voida ottaa tehokkaasti käyttöön. Sillon Suomi jää jälkeen globaalista energiavallankumouksesta.

Nyt on vihdoin aika sijoittaa kotimaiset pääomat kotimaisen uusiutuvan energian vauhdikkaaseen käyttöönottoon - eikä tyytyä itäeurooppalaisella mallilla puuhattavaan epävarmaan ydinvoimalahankkeeseen.