— Ville Niinistö

Hallituksen osoitettava johtajuutta - pääministerin torjuttava selkeästi rasistiset katupartiot

Ville Niinistö ja Carl Haglund

Sivistyneessä oikeusvaltiossa julkinen valta vastaa ihmisten turvallisuudesta. Hallituksen on osoitettava, että Suomessa turvallisuudesta vastaa poliisi ja syrjiviä katujengejä ei hyväksytä.

Nyt pääministeri Sipilän, oikeusministeri Lindströmin ja sisäministeri Orpon lausunnot eivät ole olleet linjassa. Hallituksen epäselvä linja jättää tilaa rasismille ja äärioikeiston toiminnan kasvulle Suomessa. Se uhkaa kasvattaa väestöryhmien välistä vastakkainasettelua Suomessa ja vaarantaa yleistä turvallisuutta.

Odotamme pääministeriltä yksiselitteistä kannanottoa, jossa hän torjuu selkeästi rasistiset katupartiot. Hallituksen on puolustettava kansalaisten turvallisuutta, ihmisten yhdenvertaisuutta lain edessä ja osoitettava julkisen vallan sitoutuminen järjestyksen ylläpitoon kaikkialla Suomessa.

Jengien katupartiointi on aivan eri asia kuin esimerkiksi asuinyhteisöissä tapahtuva yhteinen huolenpito nuorten liikkumisesta. Tiettyjä väestöryhmiä vastaan suunnattu katupartiointi vaarantaa turvallisuutta ja lisää jännitteitä. Se voi johtaa väkivallan lisääntymiseen. Monet ihmiset ovat vakavasti huolissaan. Hallituksen yhtenäinen johtajuus on erityisen tärkeää.

Pääministeri Sipilän eilinen lausunto väisti kysymyksen rasistisista katupartioista. Esimerkiksi avoimesti rasistisiin tavoitteisiin nojaava Soldiers of Odin -järjestö tunnuksineen ei ole neutraalia yhteisön valvontaa.

Monet ihmiset ovat huolissaan omasta turvallisuudestaan, jos tällainen jengien partiointi lisääntyy. Pääministeri ei voi rinnastaa ihmisten vapaaehtoistoimintaa ja rasistiseen motiiviin perustuvaa katupartiointia. Se antaa kuvan siitä, että pääministeri ei ole tilanteen tasalla.

Hallituksen on johdonmukaisesti puolustettava oikeusvaltiota, demokratiaa ja ihmisoikeuksia. Hyvää johtajuutta ei ole jättäytyä sivuun vastuustaan tällaisessa tilanteessa.

Ville Niinistö
Vihreiden puheenjohtaja