— Ville Ylikahri

Ruoka eurooppalaisen politiikan keskiöön

Euroopan vihreät kokoontuivat viime viikonloppuna Saksan ja Puolan rajalle Frankfurt/Oderiin kesäyliopistoon. Tilaisuudessa oli yli 500 osallistujaa yli 50 maasta. Suomalaisia oli paikalla lähes 40 henkeä, mikä teki suomalaisten ryhmästä yhden kaikkein suurimmista.

Kesäyliopisto muistutti siitä, että eri maissa poliittinen keskustelu on täysin erilaista kuin Suomessa. Oli virkistävää kuulla monissa seminaareissa ja keskusteluissa, miten saksalaiset aikovat muuttaa maansa energiapolitiikan uusiutuviin energialähteisiin perustuvaksi tai miten Unkarin vihreät taistelevat oikeistopopulismin aaltoa vastaan.

Itselleni mielenkiintoisin teema oli ruoka ja maatalous. Joka puolella Eurooppaa ihmiset ovat alkaneet vaatia lähiruokaa, luomuruokaa ja parempaa eläinten kohtelua. Ruoantuotanto on erittäin eurooppalainen kysymys, sillä juuri maataloudessa EU:lla on määräysvalta. Samalla kun keskustelu velloo siinä, kuinka paljon EU-maat joutuvat tukemaan Kreikkaa, käyttää EU budjetistaan puolet maataloustukeen, vuosittain noin 50 miljardia euroa.

EU:ssa on käynnissä yhteisen maatalouspolitiikan (CAP) uudistus. Suomessa asiasta käyty keskustelu on pyörinyt sen ympärillä, paljonko tukea suomalaiset maatilat voivat jatkossa saada. Kyse on kuitenkin paljon laajemmasta asiasta: CAP:n avulla määritellään se, millaista ja miten tuotettua ruokaa me syömme.

Vihreä Sivistys- ja Opintokeskus ViSiO oli mukana järjestämässä keskustelua aiheesta. Europarlamentin vihreä ryhmä on tässä erittäin aktiivinen, onhan ryhmässä mukana monia viljelijöitä ja ruoka-aktivisteja, kuten ranskalainen José Bové.

Keskustelussa kävi selkeästi ilmi, että sekä tuottajat että kuluttajat ovat nykyään ruokateollisuuden ja kaupan keskusliikkeiden puristuksessa. Ei ole kuitenkaan mikään luonnonvoima, että ruoka tuotetaan yhä suuremmissa yksiköissä ja eläimet elävät yhä enemmän tehdasmaisissa olosuhteissa. Jos onnistumme uudistamaan EU:n maataloustukijärjestelmää kestävämmäksi, pystymme tarjoamaan eurooppalaisille lähellä tuotettua, ekologista ja terveellistä ruokaa ja pitämään maaseudun elinvoimaisena.

EU:n maatalouspolitiikan uudistuksen pitäisi olla valmis 2013, joten lähivuosina on odotettavissa kovaa lobbausta asian tiimoilta. Monissa maissa, varsinkin Saksassa, kansalaisjärjestöt ja kuluttajat ovat nousseet vaatimaan kestävämpää maataloutta. Suomessakin luomun kysyntä ja tarjonta ovat lähteneet vihdoin nousuun. Toivottavasti tämä uusi aktiivisuus kuuluu myös Brysselin kokoushuoneisiin asti.

Kirjoittaja on Vihreän Sivistys- ja Opintokeskus ViSiOn opintojohtaja ja Helsingin Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja