— Ville Ylikahri

Ydinvoimaan sijoittaminen ei vähennä päästöjä

Helsingin kaupunginvaltuusto linjaa osaltaan koko Suomen energiantuotannon tulevaisuutta, kun se päättää kahden viikon päästä kaupungin energiayhtiön osallistumisesta Olkiluoto 4:n rakentamiseen. Tässä vaiheessa maksettavaksi tulee pelkkiä suunnittelukuluja 29,5 miljoonaa euroa.

Vihreät esittivät jo kaupunginhallituksessa päätöksen hylkäämistä. Päätös uuden ydinvoimalan kilpailutus- ja suunnitteluvaiheeseen osallistumisesta sisältää niin suuria taloudellisia, ympäristöllisiä ja eettisiä kysymyksiä, ettei kaupungin omistaman yhtiön tule osallistua hankkeeseen.

Äkkiseltään voi tuntua järkevältä, että kunnallinen energiayhtiö investoi ydinvoimaan vähentääkseen hiilidioksidipäästöjä. Näin ei kuitenkaan ole. Ydinvoiman lisärakentaminen ei korvaa lainkaan Helsingin Energian fossiilista energiantuotantoa eikä vähennä Helsingin hiilidioksidipäästöjä. Jo nyt Helsingissä tuotetaan sähköä kaukolämmön sivutuotteena reilusti enemmän kuin mitä Helsingissä käytetään.

Suomalaisissa kaupungeissa keskeisintä on uudistaa kaukolämmön tuottamiseen rakennettuja maakaasu- ja kivihiilivoimaloita. Ydinvoima sen sijaan on riskisijoitus, joka ei sovi kunnan toimintaan. Tänään on uutisoitu, että Olkiluoto 3 myöhästyy jälleen kerran aikataulustaan.

Uusi ydinvoimala on tullut miljardeja arvioitua kalliimmaksi. Olkiluoto 4:n kohdalla pätevät samat epävarmuustekijät. Taloudellisten riskien lisäksi ydinvoimaan sisältyy aina riski ydinonnettomuudesta sekä uraaninlouhinnan ja ydinjätteen sijoittamisen ongelmat.

Ihmettelen, miksi kokoomus, joka yleensä vastustaa kunnan toimimista yksityisillä markkinoilla, on nimenomaan ydinvoiman suhteen valmis laittamaan valtavat summat veronmaksajien rahaa riskisijoituksiin. Helsingin osuudeksi uudesta ydinvoimalasta on tulossa nykyisten arvioiden mukaan 600 miljoonaa euroa, mutta summa tulee todennäköisesti nousemaan hyvin paljon tästä.

Helsinki ja monet muut Suomen suuret kaupungit lämmittävät edelleen rakennuksensa fossiilisilla polttoaineilla ja tuottavat sen ohessa sähköä. Yhteistuotanto on erittäin tehokasta: energia saadaan hyvin talteen, kun pystytään tekemään samaan aikaa sekä lämpöä että sähköä. Ilmastonmuutoksen torjumiseksi onkin keskeistä, että kaupunkien voimaloiden polttoaine korvataan uusiutuvilla energiamuodoilla, kuten biokaasulla ja puuhakkeella. Siksi Helsinginkin tulisi investoida omien voimaloidensa uudistamiseen eikä uusiin ydinvoimaloihin.

Kirjoittaja on Helsingin vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja.