— Virpi Oinonen

Cronbergin tukijoukko laajenee

Tarja Cronbergin puolueista riippumaton tukijoukko, ”Tarjalaiset”, on tänä vuonna laajentunut kattamaan koko Pohjois-Karjalan.

Neljä vuotta sitten vaalien alla Karjalaisessa julkaistussa Cronbergin tuki-ilmoituksessa oli muutamia kymmeniä nimiä. Nyt nimilista on paitsi määrältään moninkertainen,178 on antanut nimensä julkisuuteen, niin myös ammatillisesti ja alueellisesti paljon monipuolisempi.

Viime vaaleissa Cronberg pääsi eduskuntaan ennen muuta Joensuun koulutetun väen äänillä, mutta nyt toiseksi peruskannattajaryhmäksi on nousemassa uusien ammattien edustajia muualta maakunnasta. Mukana on niin yrittäjiä, opetus- ja hoitoaloilla toimivia kuin maanviljelijöitä ja perinteisten työläisammattien edustajia. Myös eläkeläiset ovat nyt hyvin edustettuina.

Mediassa on viime aikoina paljon spekuloitu vihreiden puheenjohtajan tiukkaa tilannetta Pohjois-Karjalan vaalipiirissä. Cronbergin on arvioitu tarvitsevan todellisen äänivyöryn uusiakseen paikkansa eduskunnassa.

Karjalaisen Gallup antoi jo kuitenkin muutama viikko sitten viitteitä siitä, että Cronbergilla on nyt puolet tarvitsemistaan lisä-äänistä tukenaan. Viimeisten päivien runsas valtakunnallinen julkisuus on hyvässä lykyssä saattanut vakuuttaa jo saman verran uusia äänestäjiä.

Lisää aiheesta löytyy täältä.