Ehdolla varapuheenjohtajaksi

Pyrin Vihreiden varapuheenjohtajaksi kesäkuun puoluekokouksessa. Ehdokkuuttani esittää Hämeen Vihreät. Asiasta päätettiin piirin kevätkokouksessa 7.5.

Laajasta työ- ja järjestökokemuksestani voi olla hyötyä varapuheenjohtajan tehtävissä. Olen Suomen luonnonsuojeluliiton toiminnanjohtaja ja riihimäkeläinen kaupunginvaltuutettu. Koulutukseltani olen valtiotieteen maisteri.

Vihreissä olen toiminut puolueen perustamisajoista lähtien. Olin Vihreän liiton ensimmäinen liittosihteeri puolueen järjestäytymisen aikoina. Sen jälkeen olen toiminut mm. puoluehallituksen jäsenenä, Hämeen Vihreiden piirihallituksessa sekä Riihimäen Vihreiden puheenjohtajana.

Lisäksi olen FinnWatch ry:n varapuheenjohtaja ja Green Budget Europen ohjausryhmän jäsen. FinnWatch valvoo suomalaisten yritysten sosiaali- ja ympäristövaikutuksia kolmansissa maissa. Green Budget Europe puolestaan edistää taloudellisten ohjauskeinojen, kuten ympäristöohjaavan verotuksen, käyttöönottoa EU-maissa.

Ennen nykyistä tehtävääni toimin seitsemän vuotta Euroopan parlamentin palveluksessa. Vastasin siellä muun muassa EU:n yhteistä maatalouspolitiikkaa, tutkimuksen puiteohjelmaa, Euroopan laajuisia verkostoja (TEN) ja pohjoista ulottuvuutta koskevien mietintöjen ja lausuntojen laatimisesta budjettivaliokunnan jäsenille.

Sitä ennen olin pari vuotta YK:n kehitysyhteistyötehtävissä Boliviassa. Olen työskennellyt myös toimittajana (mm. HS ja YLE) ja tutkijana. Kielitaitoni on hyvä.

Puolueen varapuheenjohtajana puolustaisin Vihreiden perusarvoja nykyistä suuremmalla tarmolla. Tuloerojen tasaamisen ja kohtuutalouden edistämisen ohella luonnon- ja ympäristönsuojelun on säilyttävä puolueen kärkitavoitteina. Eduskuntavaaleissa kärsitty tappio oli osoitus puolueen perusviestin hämärtymisestä.

Seuraavalla hallituskaudella päätetään monista ympäristön tilaan vaikuttavista luonnonvarakysymyksistä. EU-tasolla on puolestaan valmisteltavana yhteistä maatalouspolitiikkaa ja talousarviota koskevia uudistuksia. Kaikki nämä aiheet ovat minulle ennalta tuttuja.

Kuopion kokouksessa ratkaistaan säilyykö Vihreät alle kymmenen prosentin pienpuolueena vai pyrkiikö se puhuttelemaan myös laajempia väestöryhmiä. Nykyinen linja ei voi jatkua, mikäli puolue haluaa lisää painoarvoa kotimaisessa päätöksenteossa. Toivon että voin osallistua Vihreiden kehitystyöhön varapuheenjohtajan ominaisuudessa.