Ehdokkaat puolueen varapuheenjohtajiksi

Hanna Halmeenpää

Olen 41-vuotias vihreä kansanedustaja, neljän lapsen äiti ja kaupunginvaltuutettu Pohjois-Pohjanmaan Kalajoelta. Siviiliammatiltani olen biologian ja maantiedon opettaja, taustaltani kokenut kansalaisjärjestövaikuttaja. Olen työskennellyt myös tutkijana ja ympäristöhallinnon viranomaistehtävissä. Oulun vaalipiirin vihreät ry esittää minua puolueen varapuheenjohtajaksi.

Haluan jatkaa varapuheenjohtajana ja olla osaltani luotsaamassa vihreitä vielä pitkälle eteenpäin sellaisena joukkueena, joka on vahvistanut ihmisten luottamusta vihreään politiikkaan ja laajentanut kannatustaan koko maassa - kylissä ja kaupungeissa, etelässä ja pohjoisessa.

Vihreillä on kaikissa lähitulevaisuuden vaaleissa todellinen näytön paikka. Meillä on yhä suurempi joukko uusia vihreitä valtuustoryhmiä, ympäri Suomea. Luottamushenkilömme ansaitsevat vahvoja suunnannäyttäjiä ja sparraajia, mallia myös siitä, että vihreät arvot kantavat kauas, haastavissakin oloissa. Haluan edelleen puolueen johtoryhmässä tuoda lisää maakuntia vihreisiin ja enemmän vihreyttä maakuntiin!

Oma tieni vihreissä alkoi vuonna 2008, energiapoliittisen kansalaisvaikuttamisen kautta. Puhtaan energiatulevaisuuden rakentaminen, ilman fossiilitaloutta tai riskialttiita ydinvoimahankkeita on edelleen intohimoni. Minulle politiikan tekemisen keskiössä ja oman osaamiseni ytimessä ovat myös vihreyden peruspilarit luonnon- ja ympäristönsuojelun puolesta puhujana. Koulutusteemat ja perhe-elämää tukevat asiat herättävät minussa taistelutahtoa paremman puolesta. Koen vihreille ja koko yhteiskunnalle merkittäväksi olla myös edistämässä kestävää maaseutu-, maatalous- ja ruokapolitiikkaa.

Kymmenvuotinen kansalaisjärjestötyö Pro Hanhikivi ry:ssä ja kahden valtuustokauden kokemukset kotikaupunkini vihreänä valtuutettuna ovat koulineet minua ihmisenä ja poliitikkona. Ajoittain lujaa tahtoa ja väsymätöntä uurastusta edellyttävät pestit kasvattivat minusta keväällä 2015 Oulun vaalipiirin kansanedustajan. Tämän kevään kuntavaaleissa sain Kalajoen ääniharavan tittelin ja vihdoinkin vihreitä kavereita mukaan valtuustotyöhön.

Luottamusta herättävällä toiminnalla me vihreät yhdessä saavutamme ihmisten täyden tuen, yhä laajemmin. Meitä tarvitaan tekemään tulevaisuutta, jossa on hyvän elämän edellytyksiä, jossa talouden, työn ja energiajärjestelmämme uudistuminen onnistuu  ja jossa elinympäristömme säilyy luontoarvoiltaan rikkaana. Tätä pitkäjänteistä työtä haluan yhtenä puolueemme keulakuvana olla edelleen tekemässä!
www.hannahalmeenpaa.fi

Kaisa Hernberg

Olen 41-vuotias yrittäjä, uusperheen äiti ja kaupunginvaltuutettu. Haluan Vihreiden varapuheenjohtajaksi tai puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi, sillä haluan olla etujoukoissa uuden puheenjohtajan tukena luotsaamassa Vihreitä kohti täräyttävää eduskuntavaalivoittoa.

Teen työtä cleantechin ja ilmastoasioiden parissa ja toimin enkelisijoittajana cleantech-alan startup-yrityksille. Vihreissä olen toiminut Vihreät Yrittäjät ry:n puheenjohtajana sekä puoluevaltuuskunnan jäsenenä. Olin myös mukana Vihreän yritystukiremontin valmistelutyöryhmässä.

Tähän mennessä tärkein puolueelle tekemäni työ oli Vihreiden strategiatyöryhmän johtaminen 2015–16. Kuntavaaleissa uusi strategia testattiin ensi kertaa käytännössä, ja ylsimme historiallisen korkeaan tulokseen. Uskon, että strategia siivittää meitä tulevina vuosina vielä korkeampiin huippuihin.

Muutama syy, miksi olisin erinomainen varapuheenjohtaja tai puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja: ilmasto- ja energia-asiantuntijana hallitsen puolueemme politiikan sisällön kovan ytimen. Pitkän linjan yrittäjänä voin auttaa kehittämään puolueen talous- ja elinkeinopoliittista uskottavuutta sekä poliittisia linjauksia. Kokeneena johtajana, järjestöihmisenä ja hallitusammattilaisena kokousten ja prosessien johtaminen sujuu taidolla ja innostavalla otteella. Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisena tunnen median toimintatavat ja osaan viestiä asioista kiinnostavasti ja ymmärrettävästi. Freelancerina voin päättää aikatauluistani varsin vapaasti, joten voin aidosti antaa aikaa puolueelle.

Varapuheenjohtajana haluan tukea puheenjohtajaa omalla osaamisellani, tuoda puolueen talous- ja elinkeinopolitiikalle näkyvät ja uskottavat kasvot sekä pitää aktiivisesti yhteyttä jäsenistöön. Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajana haluan panostaa poliittisten sisältöjen kehittämiseen, toiminnan tavoitteellisuuteen, puolueen jäsenistön asiantuntemuksen hyödyntämiseen sekä tiiviiseen yhteistyöhön eduskuntaryhmän kanssa. Varapuheenjohtajan ja valtuuskunnan puheenjohtajan roolit ovat erilaiset, mutta valittiinpa minut kumpaan tahansa, uskon, että puolue hyötyy osaamisestani.

Helsinki on nykyisin kotini, mutta olen syntynyt ja kasvanut Tampereella. Minua kiinnostaa toimia Vihreissä nimenomaan valtakunnallisen tason tehtävissä, ja haluan aidosti kehittää Vihreistä koko Suomen puoluetta – yhdessä koko Suomen vihreiden kanssa.

Tutustu minuun ja ajatuksiini tarkemmin Twitterissä, LinkedInissä, Facebookissa ja kotisivuillani.

Veli Liikanen

Olen 38-vuotias mikkeliläinen nuorisotutkija, biologi ja perheenisä. Työskentelen tutkijana ammattikorkeakoulussa, jossa olen osallistunut satojen nuorisotyön ammattilaisten kouluttamiseen. Tällä hetkellä tutkin vammaisten nuorten osallisuutta liikuntaharrastuksissa. Minulla on myös vahva tausta ympäristöjärjestöissä, olen kampanjoinut sekä metsänsuojelun että ilmastolain puolesta.

Tiedän omakohtaisesti, mitä kannatuksen kasvattaminen ja vihreiden tavoitteiden edistäminen vaatii maakuntien keskisuurissa kunnissa – eli juuri siellä, missä vihreillä on paljon kasvupotentiaalia. Olen toiminut Mikkelissä valtuutettuna, kaupunginhallituksen jäsenenä, maakuntavaltuutettuna ja tulevan maakuntahallinnon valmistelussa. Olemme investoineet uusiutuviin, edistäneet nuorten maksutonta ehkäisyä sekä puolustaneet kirjastoja ja kouluja leikkauksilta. Keväällä nousin kaupungin äänikuninkaaksi 832 äänellä.

Kuntavaalien loistavat tulokset tarjoavat meille pohjan tulevien vihreiden voittojen rakentamiseen, ja siinä työssä haluan auttaa uusia kuntapolitiikan sankareitamme. Meillä vihreillä on iso yhteinen tehtävä. Me kaikki etsimme ratkaisuja isoihin tulevaisuuden ongelmiin. Meitä yhdistää tasa-arvon, ihmisoikeuksien ja ympäristön puolustaminen. Niiden takia minä olen mukana vihreissä.

Olen ollut mukana johtamassa puolueen toimintaa puoluehallituksessa niin hallitusvastuussa kuin oppositiossakin. Neljässä vuodessa olemme rakentaneet kaksi voitokasta vaalikampanjaa, eduskuntavaalit ja kuntavaalit. Näille voitoille tarvitsemme jatkoa. Haluan puolueen varapuheenjohtajaksi, koska haluan olla kokemuksellani rakentamassa koko maan vihreää vaalivoittoa eduskuntavaaleissa 2019.

Jotta voimme voittaa vaalit, meidän tulee näyttää, että teemme politiikkaa sydämestämme. Meidän tulee panostaa ihmisten kohtaamiseen ja mukaan ottamiseen. Meidän pitää pystyä sekä puhuttelemaan äänestäjiä että tukemaan omia aktiivejamme, jotta vaalivoitoille on tekijöitä.

Jotta voimme ratkaista isoja tulevaisuuden ongelmia, meidän on tehtävä jatkuvaa ajatustyötä. Seuraavan kahden vuoden ajan meidän on panostettava poliittisten sisältöjen hiomiseen, jotta vuoden 2019 hallitusneuvotteluissa tarjoamme parhaita ratkaisuja tärkeimpiin ongelmiin.

Meillä löytyy osaamista ja tekijöitä tähän kaikkeen, ja juuri tätä yhteistä tiimityötä haluan olla varapuheenjohtajana vahvistamassa. Siihen pyydän tukeanne. Äänestä Hyvä Veli varapuheenjohtajaksi!

veliliikanen.fi

Jaakko Mustakallio

Rakkaat ystävät!

Maailma on muuttunut ja tämä maa elää historiansa suurinta murrosta. Me voitimme kuntavaalit, koska meillä oli kirkas visio siitä, minkälaiset kunnat Suomessa tulee olla tulevaisuudessa. Muuttaaksemme tämän maan suuntaa, meillä on oltava kristallinkirkas visio siitä, mihin suuntaan haluamme tätä maata viedä eduskuntavaaleien 2019 jälkeen. Meillä on oltava inhimillinen vaihtoehto päivittää yhteiskuntamme rakenteet, jotka vastaavat vielä vanhan maailman haasteisiin. Työ, koulutus, ilmasto ja eriarvoisuus tarvitsevat määrätietoisia ratkaisuja nyt enemmän kuin koskaan.

Minä tulen Tampereelta, jossa tuon punaisen työläiskaupungin päättäjänä ja kauppatieteiden maisterina tunnen rakennemuutoksen tuoman tuskan. Kun miltei viidennes tamperelaisista elää työttömänä, olen nähnyt, kuinka ihmisiltä katoaa usko omaan tulevaisuuteensa ja tilalle hiipii pelko. Olen nähnyt läheltä, kuinka se pelko ja ahditus aiheuttaa inhimillistä tuskaa ja ongelmia.

Vihreiden vision on oltava kokonaisuus pehmeitä toimia, panostuksia koulutukseen ja positiivista uskoa tulevaisuuteen. Meidän on haastettava Kokoomuksen, Keskustan ja Perussuomalaisten näköalattomuus, joka on tällä hallituskaudella tarjonnut ratkaisuksi kovia arvoja, raippaa sekä koulutus- ja sosiaaliturvan leikkauksia.

Meidän Vihreiden on oltava se inhimillinen vaihtoehto, joka kylvää toivon sanomaa. Meidän lupauksemme on oltava yhteiskuntaa uudistava voima ja pitää jokainen mukana. Meidän vaihtoehtomme on perustulo, joka on riittävä eikä pakota ihmisiä leipäjonoihin sekä poistaa raja-aidat työn, yrittämisen ja sosiaaliturvan välillä. Meidän vaihtoehtomme ymmärtää koko koulutusketjun merkityksen ja me annamme painoarvoa koulutukselle aina päiväkodeista korkeakouluihin. Meidän vaihtoehtomme ymmärtää talouden rakenteita, eikä vain yksittäisten yritysten etuja.

Hyvät ystävät!

Elämme muutosten maailmassa, jossa vihaa ja pelkoa lietsotaan ja käytetään valtavirtapolitiikassa polttoaineena. Vihasta kärsivät aina eniten heikoimmassa asemassa olevat.

Vihreiden politiikan yhtenä tärkeimpänä tehtävänä on toimia vihan järkähtämättömänä vastavoimana. Kun viha painaa ihmisiä alaspäin, on meidän nostettava ihmisiä ylöspäin.

Muuttaaksemme Suomen suunnan, meidän on määrätietoisesti nostettava toisiamme taistelemaan paremman maailman puolesta. Erityisesti niiden puolesta, joilla ei ole ääntä puolustaa itseään. Luonto, eläimet ja puhdas ympäristö tarvitsevat vaalijansa. Meidän on oltava vankka kallio yhdenvertaisuuden ja ympäristön puolustajia, mistä emme saa tehdä kompromisseja.

Hyvät vihreät!

Olen 29-vuotias, avantouintia ja jalkapalloa harrastava kauppatieteiden maisteri. Lähdin alunperin mukaan politiikkaan, koska haluan puolustaa kestävää hyvinvointivaltiota. Olen kuluvalla valtuustokaudella Tampereen kaupunginhallituksen varapuheenjohtaja sekä valtuustoryhmämme varapuheenjohtajana. Tämän lisäksi olen Vihreiden nuorten puheenjohtaja 2016-2017 sekä päivätyökseni toimin Outi Alanko-Kahiluodon eduskunta-avustajana.

Aiemmista toimista mainittakoon Vihreiden taloustyöryhmän puheenjohtajuus, puoluevaltuuskunnan jäsenyys sekä Tampereen ammattikorkeakoulun hallituksen jäsenyys vuosina 2014-2015.

Toivon, että voitte tukea minua Vihreiden varapuheenjohtajaksi, että voin paremmin nostaa teitä rakentamaan sitä tulevaisuutta, mikä tälle liikkeelle ja maalle halutaan.