Ehdokkaat puoluehallitukseen

Puoluehallituksen valitaan puheenjohtajiston lisäksi 8 muuta jäsentä ja näille henkilökohtaiset varajäsenet.

Juha Attenberg

(Kaakkois-Suomen Vihreät)

Johanna Auranen

Johanna Auranen(Kaakkois-Suomen Vihreät, Vihreät Naiset)

Olen 49-vuotias lappeenrantalainen nainen, joka haluaa tuoda Kaakkois-Suomen vaalipiirin ja koko itäisen Suomen asioita näkyville tulevassa puoluehallituksessa. Samalla haluan tuoda näkyviin asioita mm. nuorten työllistymiseen ja syrjäytymisen ehkäisyyn!

Koulutukseltani olen kasvatustieteen tohtori ja tällä hetkellä työskentelen koulutuksen, ohjauksen ja nuorisotyön parissa. Teen lisäksi vapaaehtoistyötä nuorisojärjestössä. Olen myös koulutukseltani lastentarhanopettaja ja olen suorittanut opettajan pedagogiset opinnot. Olen tehnyt työtä tutkijana, opettajana, kouluttajana (mm. työllisyyskoulutukset) ja ohjaajana. Mikään ei ole minulle vierasta lapsi-, nuoriso- ja työelämätyössä.

Kuntapolitiikassa olen ollut mukana vuoden 2012 kuntavaaleista lähtien ja tällöin sain tarkastuslautakunnan pestin, joka on ollut minulle näköalapaikka kuntapolitiikkaan. Jatkan tarkastuslautakunnassa työtäni jälleen varsinaisena jäsenenä 2017-2021. Haluan, että Vihreillä on vahva nainen Kaakkois-Suomesta (ja Vihreistä Naisista) mukana puoluehallituksessa! Päätöksentekoon haluan avoimuutta ja haluan myös tehdä maakunnassa työtä Vihreiden ja vihreän tulevaisuuden eteen. Meillä täällä Etelä-Karjalassa (sekä Kaakkois-Suomen vaalipiirissä) on paljon Vihreiden kannattajia, jotka pitää löytää, ja saada heidän näkemyksensä ja äänensä kuuluviin mm. maakuntavaaleissa. Paikallistuntemuksen koen yhtenä vahvuutenani. Olen ratkaisukeskeinen, kehittävä, tunnen työnantajan roolit ja puolueorganisaation. Lisäksi tunnen työelämän tarpeet, työllistymisen esteet ja varsinkin nuorten todellisuuden mm. koulutuksen ja työllistymisen suhteen.

Olen ollut aina vihreä ja äänestänyt Vihreitä jo kauan ennen kuin olen liittynyt puolueeseen. Vihreisiin liityin vuonna 2011, koska ajattelin, että vain liittymällä puolueeseen, voin vaikuttaa oikeasti ja oikeisiin asioihin eli sisältä käsin. Ja näin olen myös tehnyt! Uskon yhteisiin arvoihimme ja haluan tehdä Vihreistä koko maan puolueen. Asiantuntijuuksiani ovat mm. varhaiskasvatus, työelämä, nuorisotyö, yhdistys- ja järjestötoiminta sekä tasa-arvoasiat.

Olen toiminut Etelä-Karjalan Vihreiden Naisten puheenjohtajana vuosina 2013, 2014 ja 2015 ja varapuheenjohtajana 2016. Nyt 2017 vuodeksi minut on jälleen valittu puheenjohtajaksi.

Markus Drake

Markus Drake(Helsingin Vihreä Seura ry. (päätetty kokouksessa 3.5.))

Olen tiedottaja ja kampanjatoimija (viimeksi kuntavaalien kiertuevastaava), puoluevaltuuskunnan jäsen 2013-2015 ja 2015-2017, Euroopan Vihreiden Nuorten (FYEG) pääsihteeri 2011 ja 2016, Helsingin Vihreiden mökkimajuri 2012, asun Brysselissä.

Erikoisosaamiseni on yhteiseurooppalainen vihreä politiikka, liikkeet ja liikepolitiikka sekä turvallisuus. Suomen Vihreiden haaste on siirtyä pienestä keskisuureksi puolueeksi. Haluan tukea ja olla osa tätä siirtymää, vahvistaen meitä myös toimijana eurooppalaisella tasolla.

Olen ollut tunnollinen osallistuja neljän valtuuskuntavuoden ajan, ja jos saan tukenne tulen jatkamaan samalla tavalla puoluehallituksessa.

Bella Forsgrén

Bella Forsgren(Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto)

Olen yhteiskuntapolitiikan opiskelija, Jyväskylän yliopiston ylioppilaskunnan JYYn hallituksen varapuheenjohtaja ja juuri valittu kaupunginvaltuutettu Jyväskylästä. Mielestäni tärkeää on katsoa sekä lähelle että kauas. Haen puoluehallitukseen Vihreiden nuorten esittämänä tekemään sellaista politiikkaa, joka korjaa nykyajan epäkohtia ja rakentaa kestävää maailmaa tulevaisuuteen.

Minulla on laajaa kokemusta aktiivisesta työstä Vihreiden piirissä. Olen toiminut mm. kaksi vuotta Vihreiden nuorten liittohallituksessa sekä Vihreiden Sosiaali- ja terveyspoliittinen työryhmän jäsenenä vuosina 2016–2017

Olen vahva tasa-arvon edistäjä ja rohkea feministi. Puhun suoraan köyhyydestä, syrjinnästä ja rasismista. Tämän lisäksi sydäntäni lähellä ovat energia- ja ilmastokysymykset. Ilmastonmuutoksen torjuntaan tarvitaan nykyistä tehokkaampia toimia ja aktiivisempaa asennetta. Aikamme tarvitsee ihmisiä, jotka puolustavat perustavanlaatuisia oikeuksia ja ovat valmiita rohkeisiin uudistuksiin.

Vihreä vaalikevät osoitti sen, että arvoillemme on kysyntää koko maassa. Haluankin edistää puoluehallituksessa vihreiden kasvamista entistä monipuolisemmaksi puolueeksi, joka innostaa ihmisiä mukaan ympäri Suomea.

Olga Haapa-aho

(Pirkanmaan Vihreät)

Juha Huhtala

Juha huhtala(Kaakkois-Suomen Vihreät)

Olen 37- vuotias yrittäjä Kouvolasta. Olen toiminut kaudella 2015-2017 puoluevaltuuskunnan jäsenenä, jolle hallitustyöskentelyn uskon olevan sekä rakasta puoluettani, että politiikan nälkäistä itseäni parhaiten palveleva jatkumo. Parhaillaan toimin Kouvolan Vihreiden puheenjohtajana ja valmistaudun kesäkuussa alkavaan ensimmäiseen kauteeni kaupunginvaltuutettuna.

Haluan viedä puoluetta kohti edelleen parempaa kannatusta, sekä hallitusvastuuta. Uskon tämän olevan mahdollista faktaan perustuvalla politiikalla siten, ettei meille tärkeistä arvoista tarvitse tinkiä. Olen neuvottelutaitoinen ja ehdottomasti tiimipelaaja. Uskon, että vain hyvällä puoluerajat ylittävällä yhteistyöllä voi saada oman ryhmänsä asiaa parhaiten eteenpäin.

Paras osaamiseni liittyy sosiaali- ja talousasioihin, sekä turvallisuus- ja energiapolitiikkaan. Vastustan ydinvoimaa ja haluan pitää Suomen sotilasliittojen ulkopuolella. En usko politiikan tekoon liialla tunteella, vaan ennen kaikkea faktoilla, mutta tiedän empatiakyvystä olevan hyötyä silloin kun käsitellään heikommassa asemassa olevien ihmisten ja eläinten asioita.

Sosiaalisena ja ulospäinsuuntautuneena poliitikkona minulla on hyvät ja koko Suomen kattavat verkostot, joista uskon olevan hallitustyössä hyötyä.

Blogi: https://huhtalajuha.wordpress.com/

Ville Hämäläinen

Ville Hämäläinen(Pirkanmaan Vihreät)

Olen nuoresta iästäni, 24 vuotta, huolimatta kokenut toimija puolueessa. Tällä hetkellä toimin kolmatta kautta Pirkanmaan Vihreiden puheenjohtajana. Kun pesti loppuu tähän vuoteen, haluan jatkossakin antaa oman osani vihreiden eteen. Tällä hetkellä olen varajäsenenä puoluevaltuuskunnassa.

Puolueen strategian tekeminen v. 2015–16 innosti minut ajattelemaan puolueen toimintaa ihan erilailla tavoitteellisena. Uskon, että kokemus strategiatyöskentelystä olisi avuksi myös puoluehallituksessa toimiessa.

Piirin puheenjohtajana olen tutustunut laajasti vihreisiin toimijoihin ympäri Suomen. Tunnen hyvin erilaisten yhdistysten arjen, sillä olen toiminut niin Tampereen vihreissä nuorissa kuin Lempäälän paikallisyhdistyksessä.

Politiikan eri osa-alueista sote-palvelut, koulutuspolitiikka ja ihmisoikeuksien puolustaminen ovat minulle rakkaimmat. Olen koulutuksissa, lukemalla ja keskustelemalla perehtynyt näihin kysymyksiin, mutta osallistunut myös itse keskusteluun. Koulutukseltani olen humanististen tieteiden kandidaatti kirjallisuustieteestä ja teologian ylioppilas.

Lisää luottamuspaikoistani ja näkemyksistäni politiikan saralla voit lukea osoitteesta villehamalainen.fi

Teemu Häyrinen

Teemu Häyrinen(Lahden sekä Hämeen Vihreät ry)

Me suomalaiset elämme työttömyyden, yksinäisyyden ja päihdeongelmien kyllästämässä maassa. Liian monta kertaa olemme joutuneet näkemään, miten valtaisaa kärsimystä ihmisen särkyminen aiheuttaa. Nykymaailman raadollisuudessa luonnon ja ihmisen arvoa mitataan rahalla. Ihmisiä kohdellaan kuin tunteettomia koneita, joiden arvo on yhtä kuin niiden tuottavuus. Meidät lokeroidaan taustamme ja elämäntilanteemme perusteella enemmän ja vähemmän hyödyllisiin. Tämän kehityskulun haluan katkaista.

Suurimman puolueen aseman saavuttaminen vaatii, että teemme ymmärrettävää ja ratkaisukeskeistä työllisyyspolitiikkaa. Uskon, että pystyn tuomaan tähän työhön merkittävää lisäarvoa.

Päihdeongelmista kärsivät ihmiset ovat myös lähellä sydäntäni. On tärkeää, että kohtaamme heidät ulkopuolisten ja rikollisten sijasta apuamme tarvitsevina ihmisinä.

Olen 36-vuotias varavaltuutettu (2017-), teollisuudessa vakuuttavan työuran tehnyt duunari, energia- ja ympäristötekniikan korkeakouluopiskelija, ja luontoa kunnioittavan lähiruokatuotannon edistäjä. Vaikutan Hämeen (2016-) ja Lahden Vihreiden (2014-) sekä Lahden ruokaosuuskunnan hallituksissa.

www.teemuhayrinen.fi

Hanna Kalanne

(Helsingin Vihreät Naiset)

Lotta Kortteinen

Lotta Kortteinen(Uudenmaan Vihreät ry)

Haen Vihreiden puoluehallitukseen 2017-2019, koska haluan antaa oman strategisen osaamiseni puolueen käyttöön matkalle kohti pääministeripuoluetta. Tulevan kahden vuoden aikana meidän keskeisin tavoite on toimia johtavana oppositiopuolueena isojen puolueiden liigassa. Historiallisesta kuntavaalivoitosta huolimatta toimimme kuitenkin edelleen 8,5% puolueen resursseilla. Tämä vaatii tulevalta puoluehallitukselta kykyä priorisoida kaikista tärkeimpiä asioita, osaamista vapaaehtoisvoimin toimivan organisaation johtamiseen ja aikaa pistää myös itsensä likoon.

Olen 34-vuotias porvoolainen valtiotieteiden maisteri, joka on tullut vihreään politiikkaan mukaan 13 vuotta sitten puolustamaan ihmisoikeuksia, demokratiaa, avoimuutta ja ympäristöä. Tällä hetkellä poliittisesti minulle kaikista läheisimpiä ovat työ- ja elinkeinopoliittiset kysymykset sekä syrjäytymisen ja köyhyyden torjuminen - ihmisten hyvinvoinnin, osallisuuden ja onnellisuuden lisääminen kaikilla tasoilla.

Esittelyni kokonaisuudessaan löytyy täältä:

Satu Kuha

Satu Kuha(Lapin Vihreät)

Pauliina Lehtinen

Pauliina Lehtinen(Länsi-Helsingin Vihreät)

Olen Pauliina Lehtinen ja ehdolla jatkokaudelle puoluehallitukseen Länsi-Helsingin Vihreiden esittämänä. Olen 38-vuotias ja työskentelen toiminnanjohtajana lastensuojelualan järjestössä.

Tulin valituksi kevään kuntavaaleissa Helsingissä uudestaan varavaltuutetuksi. Viime kauden toimin myös varhaiskasvatuslautakunnan varajäsenenä. Vihreissä olen toiminut miltei kaikilla tasoilla. Viimeiset kaksi vuotta puoluehallituksessa ja sitä ennen neljä vuotta puoluevaltuuskunnassa. Olen myös toiminut neljä vuotta Helsingin piirin hallituksessa, joista kaksi vuotta Helsingin Vihreiden puheenjohtajana.

Olen perinteinen vihreiden jäsen jolle luonto, tasa-arvo ja ihmisoikeudet ovat asioita joiden puolesta taistella. Omat vahvuuteni liittyvät varhaiskasvatukseen ja lastensuojeluun ja niistä minulla on paljon osaamista ja tietoa. Olen myös kokenut järjestötyöntekijä, joten erilaiset järjestömaailmaan liittyvät kysymykset ovat tuttuja.  Olen mukana Vihreissä muuttaakseni politiikan tekemisen tapaa avoimemmaksi ja suoremmaksi. Uskon aidosti siihen, että yhteistyö kantaa ja että erilaisia mielipiteitä on hyvä kuunnella. Voit tutustua minuun www.pauliinalehtinen.fi tai www.facebook.com/pauliinapoliitikko

Tommi Liinalampi

Tomi Liinalampi(Jyväskylän Vihreät / Keski-Suomen Vihreät)

Olen 33-vuotias poliitikko ja kuntavaikuttaja.  Koulutustaustaltani olen filosofian ja yhteiskuntatieteiden maisteri sekä valtio-opin tohtorikoulutettava. Työskentelen parhaillaan työ- ja elinkeinotoimistossa asiantuntijan tehtävissä. Vapaa-aikanani nautin hyvästä ruuasta, musiikista ja ystävieni seurasta.

Vihreiden jäsen olen ollut kahdeksan vuotta. Vuoden 2012 kuntavaaleissa tulin valituksi Jyväskylän kaupungin varavaltuutetuksi, minkä jälkeen olen toiminut aktiivisesti kunnallisessa päätöksenteossa. Päättyneellä valtuustokaudella istuin niin perusturvalautakunnassa kuin terveydenhuolto- ja työllisyysjaostoissakin.

Viimeiset kaksi vuotta olen toiminut Vihreiden puoluehallituksen varajäsenenä. Paikallisjärjestötasolla minulla on kokemusta nuorisojärjestön, kunnallisjärjestön ja piirijärjestön hallituksista. Viime vuonna toimin Jyväskylän Vihreiden puheenjohtajana ja olin laittamassa aluille vaalivoittoon johtanutta kuntavaalikampanjaa.

Poliittiselta näkökannaltani olen liberaali. Uskon samanaikaisesti pohjoismaiseen hyvinvointivaltioon ja kestävään markkinatalouteen. Tarvitsemme kiperästi uudistuksia, jotta voimme säilyttää nykyiset palvelumme, vähentää osattomuutta ja selvitä ilmastonmuutoksen aiheuttamasta uhasta.

Tuomo Liljenbäck

Tuomo Liljenbäck(Turun vihreät)

Turku, 36 vuotta

Haluan olla mukana nostamassa vihreitä yhä suurempia kannatuslukemia. Uskon, että meillä on vielä paljon piilevää potentiaalia. Haluan jatkaa puolueen kehittämistä ihmisläheisenä, helposti lähestyttävänä ja ymmärrettävänä, mutta silti faktoihin ja tutkittuun tietoon pohjaavaa politiikkaa tekevänä, rationaalisena ja loogisena toimijana. Keskisuurena yleispuolueena meidän on puhuteltava koko maan väestöä. Tämä on aiheuttanut kasvukipuja tiettyjen linjausten konfliktina esimerkiksi maatalouspolitiikan suhteen. Uskon silti, että puolueemme monipuolisen jäsenistön keskuudesta on löydettävissä se tieto, taito ja halu, joiden avulla näkemyksissä löydetään riittävä yhteisymmärrys. Mutta ennen kaikkea meidän on uskallettava hyödyntää kaikki toimivat keinot ilmastonmuutoksen torjunnassa.

Pyrin ensisijaisesti puoluehallituksen jäseneksi oltuani puoluevaltuuskunnan jäsen yhden kauden. Olen Turun seudun vihreiden puheenjohtaja jo toista vuotta. Lisäksi olen toiminut Turun vihreän kunnallisjärjestön varapuheenjohtajana, Varsinais-Suomen piirin hallituksessa ja Viitteen hallituksessa. Olen varavaltuutettu päättyvällä sekä alkavalla valtuustokaudella. Mikäli en tule valituksi puoluehallitukseen olen hyvin motivoitunut jatkamaan valtuuskunnassa!

Marja Lähde

Marja Lähde(Oulun vaalipiirin vihreät ry. )

Olen 59 – vuotias oululainen vihreä toimija. Olen ollut ensimmäisen kerran vihreiden kuntavaaliehdokkaan Jyväskylässä syksyllä -84. Sen järkeen olen toiminut vihreissä yhdistyksissä elämäntilanteesta riippuen välillä aktiivisesti ja välillä vähemmän aktiivisesti. Viimeiset kymmenen vuotta olen toiminut aktiivisesti Oulun ja Oulun seudun eri vihreissä yhdistyksissä. Tällä hetkellä toimin kolmatta kautta Oulun vaalipiirin Vihreiden puheenjohtajana sekä OVK:n (Oulun vihreä kunnallisjärjestö) hallituksen jäsenenä. Olen myös KEVA:n valtuuskunnan varajäsen.

Työskentelen tulkkauspalvelujen myyntipäällikkönä Suomen suurimmassa alan yrityksessä. Yrityksen toimialueena on koko Suomi ja tulkkauspalvelun asiakaskuntana pääasiassa julkisen sektorin viranomaiskenttä. Koulutukseltani olen FM (kulttuuriantropologia) ja MBA (strateginen johtaminen). Ennen nykyistä työtehtävääni olen työskennellyt noin 18 vuotta maahanmuuttotyön eri viranomaistehtävissä. Tätä ennen työskentelin erilaisissa tehtävissä päihde- ja krimaalihuollon sekä nuorisotyössä. Lisäksi nyt puoluekokousviikonloppuna kotiimme Ouluun muuttaa kaksi esiteiniä, joiden sukulaissijaisvanhempina tulemme tästä eteenpäin mieheni kanssa toimimaan. Kasvatusvastuunamme on siis saattaa nämä lapset/nuoret aikuisuuteen.

Haen puoluehallitukseen koska näen, että puolueen tulee tästä eteenpäin kaikin tavoin valmistautua tulevaan pääministeripuolueen asemaan. Katson, että yksi tärkeimmistä tavoitteista tulee olla puolueen piiriorganisaation vahvistaminen. Tavoitteena tulee olla, että jokaisessa piirissä on vähintään yksi kokopäivätoiminen työntekijä ja sen lisäksi suurimpien kaupunkien yhdistyksillä on kokopäivätoiminen työntekijä. Lisäksi vaalien aikana tulee olla mahdollisuus palkata vaalityöntekijöitä tarpeen mukaan. Vaikka vapaaehtoistoiminnalla on erityisen tärkeä rooli vihreän liikkeen kasvussa, ei puolueen suunnitelmallinen kasvu ole mahdollista ilman sitoutunutta ja osaavaa palkattua piirijärjestöjen työntekijäverkostoa vapaaehtoisten tukena.

Anja Malm

Anja Malm(Itä-Helsingin Vihreät)

Olen lähiövihreä Itä-Helsingistä, kehitysyhteistyön ammattilainen ja aktiivivihreä 7 vuotta.

Eriarvoisuuden kasvu globaalisti, kotimaassa ja kotilähiössä riipii ja saa toimimaan. Minulle tärkeitä teemoja ovat ihmisoikeudet, köyhyys, ilmastonmuutos, pakolaisuus ja kestävä kehitys ja näihin liittyen ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Puoluehallitukseen haluan tuoda lisäksi pitkän työuran aikana karttunutta osaamista järjestön johtamisesta, taloudesta ja toiminnan suunnittelusta.

Tärkeimmät luottamustehtävät:

Puoluevaltuuskunnan jäsen 2013–15, varajäsen 2016-17
Helsingin vihreiden (piiriyhdistyksen) hallituksen jäsen 2013, varapuheenjohtaja 2014
Itä-Helsingin vihreiden hallituksen sihteeri 2010–11, puheenjohtaja 2012–13
Vihreiden kansainvälisten asioiden työryhmän puheenjohtaja 2014–15
Vihreiden kehityspoliittisen työryhmän puheenjohtaja 2014–15
Vihreiden globaaliasioiden työryhmän puheenjohtaja 2016–
Armon vihreiden perustajajäsen ja hallituksen jäsen 2011

Kiinteistölautakunnan (Helsinki) varajäsen 2010–12
Korkeasaaren eläintarhan johtokunnan puheenjohtaja 2015–5/2017
Pelastuslautakunnan jäsen 2017-

Kepan hallituksen jäsen vv. 2006–09, 1. varapuheenjohtaja 2010–11
Kansalaisjärjestöjen ihmisoikeussäätiön KIOSin hallituksen varajäsen 2014–

Katja Mannerstöm

(Vihreät Naiset)

Olen tällä hetkellä Vihreiden Naisten puheenjohtaja ja puolueen eri yhdistyksissä olen toiminut vuodesta 2012 alkaen. Olin viime vaaleissa kuntavaaliehdokkaana Helsingissä ja kuluvalla kaudella niin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuustyöryhmän puheenjohtaja kuin puoluevaltuuskunnan varsinainen jäsen.

Olen työllisyydestä, sosiaalipolitiikasta ja maahanmuutosta kiinnostunut feministi. Koulutukseltani olen VTM sosiaalipsykologi ja työkseni teen tällä hetkellä nuorten työllisyyden edistämistä ja maahanmuuttoasioita Helsingin kaupungilla.

Teemu Meronen

Teemu Meronen(Viite - tieteen ja teknologian vihreät)

Haen jatkokaudelle puoluehallitukseen. Haluan jatkaa yhteistä työtä kehittääksemme puolueestamme entistäkin houkuttelevamman, toimivamman ja paremmin tutkimustietoa hyödyntävän. Haluan edelleen parantaa jäsenistön osaamisen hyödyntämistä puolueen politiikan hyväksi.

Olen 29-vuotias Tieteen ja teknologian vihreiden eli Viitteen puheenjohtaja ja olen toiminut yhdistyksen hallituksessa vuodesta 2013. Olen ammatiltani palvelupäällikkö ja konsultti IT-alalla. Koulutukseltani olen maisteri ympäristö- ja energia-alalta Vrije Universiteit Amsterdamista ja tekniikan kandidaatti Aalto-yliopistosta. Valmistun pian myös diplomi-insinööriksi. Osaamisalueitani on kestävä kehitys, digitalisaatio sekä tiede- ja talouspolitiikka.

Olen toiminut Vihreissä vuodesta 2005. Olen ollut perustamassa Aaltovihreitä ja toiminut järjestön puheenjohtajana. Lisäksi olen mm. toiminut puolueen ilmastotyöryhmässä, taloustyöryhmässä, puoluevaltuuskunnan varajäsenenä ja Espoon vihreiden hallituksessa.

Vihreät muuttavat maailmaa tarjoamalla kestävän ja tutkimustietoon nojaavan vision ja konkreettiset ratkaisut. Tätä työtä haluan jatkaa.

Jaakko Mustakallio

(Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto)

Jussi Mäkelä

(Pirkanmaan Vihreät)

Lea-Elina Nikkilä

(Keski-Suomen Vihreät)

Tuomas Ojajärvi

Tuomas Ojajärvi(Vaasan vaalipiirin Vihreät )

Olen Tuomas Ojajärvi 41-vuotias kolmen lapsen isä Seinäjoelta. Koulutukseltani olen medianomi YAMK ja olen työskennellyt pitkään koulutuspuolella videoviestinnän ja videomarkkinoinnin parissa. Tällä hetkellä työskentelen tapahtumatuottajana Kuortaneella Suomi100 –hankkeessa vuoden 2017 loppuun.

Politiikka ja Vihreät veivät mukanaan 2010-luvun vaihteessa ja siitä lähtien olen ollut erittäin aktiivinen toimija etenkin Etelä-Pohjanmaan mutta myös koko Vaasan vaalipiirin alueella. Olen toiminut vahvasti etenkin alueen vihreiden viestinnän ja markkinoinnin kehittämisen parissa. Politiikassa tällä hetkellä itseäni kiinnostaa eniten työttömyyden hoito ja työllisyyden parantaminen sekä eriarvoisuuden kasvun pysäyttäminen.

Hallitukseen haluan tuoda äänen Vaasan vaalipiirin alueelta. Toivon pystyväni avaamaan näkemyksiä tältä alueelta ja kuinka voimme vahvistaa kannatustamme myös täällä vaikeimmalla alueella.

Tärkeimmät luottamustoimet
Kaupunginvaltuutettu 2017-
Etelä-Pohjanmaan Vihreiden pj. 2016-
Vaasan vaalipiirin Vihreiden varapj 2016-
Puoluevaltuuskunnan jäsen 2015-2017
Vaasan vaalipiirin Vihreiden hallitus 2014-
Etelä-Pohjanmaan Vihreiden hallitus 2013-

Leena Riittinen

Leena Riittinen(Etelä-Helsingin Vihreät, Helsingin Vihreät Naiset)

Liityin Vihreisiin vuonna 2011 heti eduskuntavaalien jälkeen. Vaalitulos sai minut päättämään, ettei pelkkä äänestäminen riitä, vaan on laitettava itsensä likoon paremman maailman puolesta. Olen osallistunut paikalliseen toimintaan Etelä-Helsingin Vihreiden hallituksessa ja puheenjohtajana sekä Helsingin Vihreiden Naisten hallituksessa. Valtakunnallisella tasolla olen ollut Vihreiden Naisten hallituksessa ja kaksi kautta puoluevaltuuskunnan varajäsenenä. Tärkeitä ja rakkaita tehtäviä puolueessa ovat olleet jäsenyys strategiatyöryhmässä ja puheenjohtajuus Vihreiden Naisten tuoreimman poliittisen ohjelman teossa. Koulutukseltani olen filosofian tohtori (biokemia) ja sairaalakemisti. Työni jakaantuu kahteen osaan: sairaalakemistin tehtäviin HUSLAB:ssa ja JUKOlaisen pääluottamusmiehen tehtäviin HUS:ssa. Molemmat antavat mahdollisuuden seurata ja vähän vaikuttaakin sote- ja maakuntauudistukseen.

Itselleni politiikan kivijalka on ympäristö. Ympäristö on otettava huomioon kaikessa päätöksenteossa. Siihen nojautuen rakennetaan kaikki toiminta. Lähivuosina maakunta- ja soteuudistuksista on saatava toimivat. Oman puolueemme kehityksestä on huolehdittava, jotta seuraavissa eduskuntavaaleissa lähdemme vahvasta asemasta hallitusneuvotteluihin.

Anne Roponen

Anne RoponenEsittäjinä: Ylä-Savon Vihreät ry, Savo-Karjalan Vihreät ry ja Pohjois-Savon Vihreät Naiset ry

Ammatti ja titteli: YTM, työkykykoordinaattori

Luottamustoimet:
Puheenjohtajana Ylä-Savon Vihreät ry:ssä ja Savo-Karjalan Vihreät ry:ssä sekä varapuheenjohtajana Pohjois-Savon Vihreät Naiset ry:ssä.
Puoluevaltuuskunnan varajäsen
Pohjois-Savon maakuntavaltuuston jäsen
Iisalmen kaupunginhallituksen jäsen
Iisalmen kaupunginvaltuuston jäsen ja valtuustoryhmän puheenjohtaja
Talentia Pohjois-Savon hallituksen jäsen
Ylä-Savon maahanmuuttoneuvottelukunnan jäsen

Olen toiminut pitkään sosiaalityössä lasten ja nuorten kanssa vastaavana kuraattorina, mutta nyt kohta vuoden ajan olen työskennellyt työhyvinvoinnin asiantuntijana henkilöstöhallinnossa sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymässä. Tavoitteenani on tasa-arvoinen, heikompia puolustava yhteiskunta; hyvinvoivat kansalaiset puhtaan ja terveen ympäristön keskellä. Olen neuvotteleva, kuunteleva ja kehittävä poliitikko. Puoluehallitukseen olen pätevä, koska tuon sinne oman alueeni tuntemusta, asiantuntemusta sosiaali- ja terveydenhoidon sekä koulutuksen alalta sekä työkyvyn ja työhyvinvoinnin alalta. Olen hyvä tiimityöskentelijä.

Eve Rämö

(Vantaan Vihreät Naiset)

Mohanjith Hannadige Sudirikku

mohanjith sudirikku hannadige(Kemiönsaaren Vihreät)

Olen 29- vuotias ICT-yrittäjä Kemiösta, Kemiönsaarelta.  Olen intohimoinen ongelmanratkoja, luontoihminen ja yrittäjyyden puolestapuhuja. Aloitin poliittisen urani tämän vuoden Vihreiden kunnallisvaaliehdokkaana.

Mukanani tuon erityisen yhdistelmän taitoja ja näkökulmia hallitukseen. Asun ruotsinkielienemmistöisessä kunnassa yrittäjänä ja maahanmuuttajana. Minulla on kokemusta monista hallituksista ja luottamustehtävistä. Olen neuvottelutaitoinen, kyky tehdä päätöksiä tosiasioihin nojaten seuraan että päätöksellä on haluttu vaikutus. Tärkeimpänä: teen mitä lupaan.

Jos minut valitaan, aion tehdä näitä:
kehittää Vihreiden imagoa ja vedota yleisöön;
tehostaa jäsenten ja edustajien välistä kommunikointia;
luoda parempia työkaluja, resursseja ja kouluttaa paikallisia ja alueellisia organisaatioita ja työntekijöitä parantamaan työn laatua;
tehdä Vihreistä houkuttelevampia vähemmistöille, mukaanlukien suomen-ruotsalaisille.

Tärkeimmät luottamustehtävät:
Varsinais-Suomen Nuorten Yrittäjien toimikunnan jäsen (2017-)
Kemiönsaaren koululautakunnan ruotsinkielinen jaoksen varajäsen (2017-)
Osuuskunta Vinden hallituksen jäsen (2016-)
Kårkullan kyläyhdistksen hallituksen jäsen (2015-)

Kotisivu: https://moha.fi
Facebook: https://www.facebook.com/mohanjith

Seppo Sorvari

(Oulun vaalipiirin vihreät)

Vara-jäseneksi

Irmeli Elomaa

Irmeli ElomaaOlen Satakunnan piirin ehdokas puoluehallituksen varajäseneksi. Kankaanpään valtuustossa alkaa viides kausi. Olen juuri eläkkeelle jäänyt yleis- ja työterveyslääkäri, työkokemusta tk:n johtava lääkäri, tk-lääk., amm.harj. yksinyrittäjä, lääkärikeskusyrittäjä ja vastaava lääkäri.

Pohjois-Satakunnan Vihreät ry pj tai varapj 2001–2016. Satakunnan piirihall. vuosia. Satakunnan Vihreät naiset ry:n jäsen. Useita paikallisia ja alueellisia luottamustoimia, mm. pj sote-ky:n ja kaupungin tarkastusltk:ssa.

Ensi kertaa olen sellaisessa elämäntilanteessa, että työ ei sido, ja pystyn osallistumaan myös valtakunnan politiikkaan. Erityisosaamiseni on, että tunnen sekä yksityisen että julkisen terveydenhuollon toiminnan ja hallinnon. Tiedän pienyrittäjän ja naisyrittäjän vaikeudet.

Olen ahkera ja tunnollinen tasa-arvon puolustaja, ja toimin aina yhteinen etu edellä. Minulla on ammatistani johtuen kyky ennakoida päätösten seurauksia ihmisten käyttäytymiseen. Nyt kun maakunta- ja sote-uudistus on tulossa, uskon että minun kokemuksestani on hyötyä myös puolueelle. Yritän vaikuttaa, että tulevissa uudistuksissa mm. vältettäisiin se virhe, että kustannuksilla ajetaan pienyrittäjät ja kolmas sektori isojen yritysten rengeiksi.

Varajäseneksi

Sari Jokinen

(Hämeen Vihreät)

Varajäseneksi

Henna Partanen

Henna PartanenOlen 35-vuotias espoolainen arkkitehti, teatteriharrastaja ja kaupunginvaltuutettu. Kuluneen kauden toimin Espoon ympäristölautakunnan pj:na ja kaupunkisuunnittelulautakunnan varajäsenenä. Tulevalla kaudella taas valtuustoryhmämme sekä kaupunkisuunnittelulautakunnan varapj:na.

Viimeiset kaksi vuotta olen myös ollut jäsenenä puoluevaltuuskunnassa ja siellä ympäristö- ja energiavaliokunnassa. Olen aiemmin toiminut puolueen ilmastotyöryhmässä sekä Espoon Vihreiden vaalityöryhmässä.

Alun perin olen kotoisin Imatralta, joten arvioin puolueen linjauksia pääkaupunkiseutua laajemmin. Pienten paikkakuntien Vihreiden yhdistysten tulee saada kaikki tuki kasvattaa kannatustaan. Puolueen viestin tulee olla kirkas, ajankohtainen ja puhutteleva ympäri Suomea.

Olen jäsen Espoon Vihreissä Naisissa, Tapiolan seudun Vihreissä sekä Viitteessä. Haluan, että Vihreät on tasa-arvoinen, ihmisistä, eläimistä ja luonnosta välittävä puolue, joka luottaa tutkittuun tietoon ja etsii pelkän kritiikin sijaan ratkaisuja. Vihreiden tulee olla eteenpäin katsova ja toivoa herättävä liike jatkossakin.

Henna Partanen, Espoon ja Uudenmaan Vihreiden 1. ehdokas puoluehallituksen varajäseneksi.

Lisätietoja:
www.hennapartanen.fi