Ehdokkaat Puoluesihteeriksi

Lasse Miettinen

Minulla on ollut kunnia palvella viimeiset neljä vuotta tätä liikettä sen puoluesihteerinä.

Olemme saavuttaneet yhdessä paljon. Olemme tehneet puolueen kaikkien aikojen parhaan eduskuntavaalituloksen ja kaikkien aikojen parhaan kuntavaalituloksen. Olemme rikkoneet puolueen kaikkien aikojen jäsenennätyksen.

Nämä voitot on tehty satojen ja tuhansien ihmisten työllä. Omassa roolissani on ollut ilo toimia tämän yhteisen työn tukijana: yhteisen strategian ja yhteisen suunnan rakentajana, organisaation kokoajana.

Sitä työtä haluan intohimoisesti jatkaa. Puheenjohtajan vaihtuessa haluan tuoda jatkuvuutta ja auttaa uutta puheenjohtajaa saamaan parhaan mahdollisen alun.

Seuraava tehtävämme on rakentaa kuntavaaleissa saamamme luottamuksen varaan. Uudet kuntapäättäjämme tarvitsevat tähän kaiken tuen, jonka voimme heille antaa.

Meidän on vietävä viestimme yhä vahvemmin ihmisten arkeen, opittava puhuttelemaan yhtä lailla ihmisten sydäntä ja päätä. Meidän on osoitettava, että vihreät voivat olla välikappale ihmisten toiveille ja unelmille niin Seinäjoella kuin Inarissa, Kangasniemellä kuin Helsingissä.

Meidän on päättäväisesti jatkettava puolueen uudistamista. Meidän on rakennettava uusia, tähän aikaan sopivia osallistumisen tapoja ja avattava puolueen toimintaa. Meidän on luotava keinoja tukea yhä paremmin vihreää toimintaa koko maassa. Meidän on tehtävä vihreistä puolue, jossa jokaisella on paikka.

Olen 41-vuotias, taustaltani turkulainen ja humanisti. Olen työskennellyt vihreässä liikkeessä kolmetoista vuotta. Seitsemän ja puoli vuotta rakensin organisaatiotamme järjestösihteerinä ja -päällikkönä. Puolitoista vuotta toimin hallituspolitiikan keskiössä vihreän ministeriryhmän erityisavustajana.

Tulevaisuutta, jonka puolesta tehdä työtä, kiteyttää juuri nyt minulle yhdeksän kuukautta vanha esikoistyttäreni. Jos puoluekokous valitsee minut viimeiselle kaudelle, olen ensi syksynä isyys- ja hoitovapaalla hänen kanssaan. Koen sen vahvasti puolueemme arvojen mukaiseksi. Suuntamme ja strategiamme ei tästä poissaolosta hätkähdä, mutta haluan sanoa tämän ennakkoon, jotta siihen voidaan varautua.

Kun neljä vuotta sitten tulin valituksi puoluesihteeriksi, otin tunnuslauseekseni ”yhdessä olemme vahvempia”. Uskon siihen tänään entistäkin enemmän.

Yhdessä voimme rakentaa vihreistä 2000-luvun kansanliikkeen, joka murtaa vanhat valtarakenteet ja kokoaa vapaaehtoisten ihmisten voiman muuttamaan tätä maata ja maailmaa.

Tätä työtä haluan jatkaa kanssanne puoluesihteerinä.

www.lassemiettinen.fi