Ehdokkaat puoluevaltuuskunnan puheenjohtajistoon

Puheenjohtajaksi

Inka Hopsu

Vihreät saivat hienon kuntavaalivoiton, Espoossakin vahvistimme mandaattiamme ja minullekin osui melkoinen äänisaalis, järjestyksessä heti Mykkäsen, Soinin ja Guzeninan jälkeen.

Haluan olla jatkossakin rakentamassa vihreistä koko Suomen puoluetta, joka puolustaa linjakkaasti koulutusta ja kestävää kehitystä sekä esittää ennakkoluulottomasti ratkaisuja työllisyyskysymyksiin ja eriarvoisuuden vähentämiseen.

Olen neljän lapsen uusperheen äiti, opettaja ja Vihreän valtuustoryhmän puheenjohtaja. Työkseni toimin Kirkon Ulkomaanavussa, Opettajat ilman rajoja verkoston yhteyspäällikkönä. Olen myös partiolainen, nuoruuden kirkkovaltuutettu ja kestävän kehityksen asiantuntija. Tyyliltäni harvemmin revittelen tai revin, etsin ratkaisuja ja neuvottelen saadakseni tavoitteet läpi.

Valtuuskunta on tällä kaudella tehnyt linjapapereita ajankohtaisista aiheista ja kyennyt siten ottamaan osaa käynnissä olevaan poliittiseen keskusteluun ja tuonut puolueen kannoille myös näkyvyyttä. Mukaan on haluttu tuoda keskustelemaan myös puolueen ulkopuolisia asiantuntijoita ja näin valtuuskunnankin kautta käydä aktiivista vuoropuhelua eri toimijoiden kanssa puolueelle tärkeistä teemoista. Näissä tavoitteissa on onnistuttu mielestäni hyvin.

Olen iloinen, että olen voinut olla vaikuttamassa ja sparraamassa puoluetta vahvaan linjaan opetus- ja koulutuspolitiikassa sekä maahanmuuttoasioissa ja tuoda osaamiseni näin koko puolueen käyttöön.

Tulevan kaksivuotiskauden aikana työstetään puolueen uusi poliittinen ohjelma ja on tärkeää, että jäsenistö ja koko puoluevaltuuskunta pääsevät mukaan linjaamaan Vihreiden yhteisiä kantoja. On myös ilmeistä, että ohjelmatyötä pitää muutenkin jatkaa ja poliittisten ohjelmaryhmien työskentelyä  tukea aiempaa enemmän. Parhaimmillaan toimintatapoja uudistamalla saamme aikaan erinomaista taustatyötä arkisen poliittisen päätöksenteon tueksi kuntiin ja eduskuntaan.

Tällä kaudella on kokeiltu myös aiempien kausien palautteen perusteella sisäisiä valiokuntia, joiden avulla on pyritty tarjoamaan mahdollisuus ajoissa ottaa kantaa ohjelmaryhmien valmistelemiin linjapapereihin. Tämän mallin jatkoa kannattaa mielestäni pohtia huolella, sillä nyt kokeiltiin ja rakenteen toimivuus etsii vielä muotoaan. Ylipäätään valtuuskunnan työn kehittämisen kannalta jatkuvuudesta puheenjohtajistossa olisi hyötyä, tämä on harvoin ollut mahdollista.

Olen valmis jatkamaan työtä puolueemme ja Vihreiden tavoitteiden eteen.

www.inkahopsu.fi

Puheenjohtajaksi

Kaisa Hernberg

Olen 41-vuotias yrittäjä, uusperheen äiti ja kaupunginvaltuutettu. Haluan Vihreiden varapuheenjohtajaksi tai puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi, sillä haluan olla etujoukoissa uuden puheenjohtajan tukena luotsaamassa Vihreitä kohti täräyttävää eduskuntavaalivoittoa.

Teen työtä cleantechin ja ilmastoasioiden parissa ja toimin enkelisijoittajana cleantech-alan startup-yrityksille. Vihreissä olen toiminut Vihreät Yrittäjät ry:n puheenjohtajana sekä puoluevaltuuskunnan jäsenenä. Olin myös mukana Vihreän yritystukiremontin valmistelutyöryhmässä.

Tähän mennessä tärkein puolueelle tekemäni työ oli Vihreiden strategiatyöryhmän johtaminen 2015–16. Kuntavaaleissa uusi strategia testattiin ensi kertaa käytännössä, ja ylsimme historiallisen korkeaan tulokseen. Uskon, että strategia siivittää meitä tulevina vuosina vielä korkeampiin huippuihin.

Muutama syy, miksi olisin erinomainen varapuheenjohtaja tai puoluevaltuuskunnan puheenjohtaja: ilmasto- ja energia-asiantuntijana hallitsen puolueemme politiikan sisällön kovan ytimen. Pitkän linjan yrittäjänä voin auttaa kehittämään puolueen talous- ja elinkeinopoliittista uskottavuutta sekä poliittisia linjauksia. Kokeneena johtajana, järjestöihmisenä ja hallitusammattilaisena kokousten ja prosessien johtaminen sujuu taidolla ja innostavalla otteella. Markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisena tunnen median toimintatavat ja osaan viestiä asioista kiinnostavasti ja ymmärrettävästi. Freelancerina voin päättää aikatauluistani varsin vapaasti, joten voin aidosti antaa aikaa puolueelle.

Varapuheenjohtajana haluan tukea puheenjohtajaa omalla osaamisellani, tuoda puolueen talous- ja elinkeinopolitiikalle näkyvät ja uskottavat kasvot sekä pitää aktiivisesti yhteyttä jäsenistöön. Puoluevaltuuskunnan puheenjohtajana haluan panostaa poliittisten sisältöjen kehittämiseen, toiminnan tavoitteellisuuteen, puolueen jäsenistön asiantuntemuksen hyödyntämiseen sekä tiiviiseen yhteistyöhön eduskuntaryhmän kanssa. Varapuheenjohtajan ja valtuuskunnan puheenjohtajan roolit ovat erilaiset, mutta valittiinpa minut kumpaan tahansa, uskon, että puolue hyötyy osaamisestani.

Helsinki on nykyisin kotini, mutta olen syntynyt ja kasvanut Tampereella. Minua kiinnostaa toimia Vihreissä nimenomaan valtakunnallisen tason tehtävissä, ja haluan aidosti kehittää Vihreistä koko Suomen puoluetta – yhdessä koko Suomen vihreiden kanssa.

Tutustu minuun ja ajatuksiini tarkemmin Twitterissä, LinkedInissä, Facebookissa ja kotisivuillani.

Puheenjohtajaksi tai varapuheenjohtajaksi

Jukka Väisänen

Olen Jukka Väisänen, 39-vuotias Armon Vihreiden ehdokas puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi. Tällä hetkellä asun Turussa. Koulutukseltani olen kasvatustieteen kandidaatti erityispedagogiikasta ja toivottavasti pian myös valtiotieteiden kandidaatti sosiologiasta. Näiden oppiaineiden lisäksi olen suorittanut aineopintotasoisia opintoja aikuiskasvatustieteestä, psykologiasta, sosiaalipsykologiasta ja sukupuolentutkimuksesta. Minulla myös ylioppilaspohjainen liiketalouden opistotutkinto eli merkonomin tutkinto, jossa suuntautumisvaihtoehtoni oli vakuutustoiminta.

Puoluekantani varmistui ollessani lukion kolmannella luokalla. Toisaalta olin ollut jo pitkään vihreä mieleltäni. Eläinten oikeudet olivat minulle erityisen tärkeä asia, sillä olin kasvanut koko lapsuuteni ja nuoruuteni lemmikkieläinten keskellä. Olin kiinnostunut myös kasvimaaviljelystä ja erityisesti hedelmäpuista. Harrastan akvaarioita ja niissä mielenkiintoni suurin kohde on harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit. Olen sateenkaareva vammainen ja sen vuoksi toimin puolueessa, joka ymmärtää eri vähemmistöjen merkityksen. Laulan karaokea selvin päin ja joskus olen vakavamielisesti harrastanut euroviisuja. Syön lakto-ovovegetaarisesti, mutta yhä enemmän vegaanisesti.

Lähdin mukaan Vihreisiin aloitettuani yliopisto-opiskelijana 2007 Vihreän listan edustajistovaaliehdokkuuden myötä. Seuraavana vuonna olinkin jo kuntavaaliehdokas. Siitä lähtien olen ollut aktiivinen vihreä toimija. Puheenjohdin Turun seudun vihreitä 2013, toimin Varsinais-Suomen piirin varapuheenjohtajana 2014 – 2015 ja mikä tärkeintä, olin aktiivinen jäsen puoluevaltuuskunnassa kaudella 2013 – 2015. Tällä hetkellä olen Armon Vihreiden varapuheenjohtaja. Muusta vihreästä aktiivisuudestani on lisää täällä: http://jukkav.puheenvuoro.uusisuomi.fi/193909-vihrea-urani .

Haen puoluevaltuuskunnan puheenjohtajaksi, koska olen jämäkkä ja empaattinen kokousten vetäjä sekä innovatiivinen ideoitsija. Koska puoluevaltuuskunnassa päätetään puolueen ohjelmatyöstä, haluan vaikuttaa siihen, että Vihreät jatkossakin puhuttelevat mahdollisimman monia ihmisiä. Tiukan linjan feministinä pidän yhdenvertaisuutta erityisen tärkeänä. Vihreät on jatkossakin pidettävä sosiaalisen oikeudenmukaisuuden ja ympäristön puolustajana. Tulevan puoluevaltuuskunnan kauden aikana tehdään työ seuraavien eduskuntavaalien eteen maakunta- ja presidentinvaaleja unohtamatta. Tavoitteena niin näissä kuin seurakuntavaaleissakin on vihreä voitto.

Varapuheenjohtajaksi

Miikka Keränen

Miika Keränen

Olen Miikka Keränen, 26-vuotias rovaniemeläinen kaupunginvaltuutettu ja tuleva kauppatieteiden maisteri. Olen avoimesti homoseksuaali kirkkovaltuutettu, leipuri-kondiittori ja oman elämäni stand-up -koomikko. Politiikasta kiinnostuneen lapsen sydän valitsi vihreät jo varhain, mutta aktiivisesti olen ollut puolueen toiminnassa vuodesta 2010. Viimeiset kaksi vuotta olen ollut puoluevaltuuskunnan jäsen ja nyt Vihreät nuoret ja opiskelijat esittää minua puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi.

Olen oikea valinta, koska ottaisin tehtäväkseni tuoda puolueen päätöksentekoon ja kehittämiseen myös ne äänet, jotka nyt eivät vielä riittävästi kuulu. Minulla itselläni on kokemusta myös sellaisista politiikan osa-alueista, joissa vihreät eivät vielä loista: ammatillinen koulutus, Lappi, kirkko ja liiketoiminta. Puolueen kasvu tarvitsee ihmisiä erilaisilla osaamisella ja näkemyksillä.

Varapuheenjohtajana pitäisin huolen, että valtuuskunnan toiminta olisi avointa ja kaikkia osallistavaa. Hyvässä valtuuskunnassa hyödynnetään sekä sen jäsenten että koko puolueen voimavarat ja mahdollisuudet - sen edestä haluan tehdä töitä. Puoluevaltuuskunnan tulee hyödyntää kaikki fokuksensa: tehokas ohjelmatyö, verkostoituminen ja alueellinen näkyvyys.

Varapuheenjohtajaksi

Timo Perälä

Haluan edistää avointa, kiivasta ja erimielistäkin keskustelua parhaista keinoista Vihreiden arvojen toteuttamiseksi puolueen sisällä. Arvovalintojen ja tutkitun tiedon perusteella tehtyjen rajausten jälkeen on monessa asiassa jäljellä vielä paljon keskusteltavaa ja laaja valikoima keinoja parhaan vaihtoehdon löytämiseksi. Haluan edistää arvoihin ja tutkittuun tietoon nojaavaa keskustelua puolueen sisällä ja myös muita puolueita haastaen, jotta Vihreät voivat osoittaa nykyisille ja tuleville äänestäjilleen olevansa aidosti moniääninen ja erilaisista taustoista ponnistavien ihmisten yhteinen liike paremman huomisen puolesta.

Olen Timo Perälä, 35-vuotias Lappeenrannasta kotoisin oleva, Tampereella opiskellut ja työskennellyt ja hiljattain Helsinkiin kotiutunut perheenisä ja ylitarkastaja Sisäministeriön hallinnonalalta. Olen entinen upseeri, entinen ylioppilaskunta-aktiivi, entinen puolueen valtuuskunnan jäsen, nykyinen Vihreän Langan hallituksen jäsen ja parlamentaarisen Maanpuolustustiedotuksen suunnittelukunnan toinen Vihreiden jäsen sekä ylpeästi Vihreä laatikkopyörineen kaikkineen.

Olen ehdolla Vihreän puoluevaltuuskunnan varapuheenjohtajaksi.

www.timoperala.fi