Kiitos äänestäjillemme!

Europarlamenttivaalit käytiin 25.5.2014. Vihreät saivat vaaleissa yhden mepin kannatuksen ollessa 9,3 prosenttia. Muutosta kannatuksessa oli edellisiin eurovaaleihin -3,1 prosenttiyksikköä. Heidi Hautala aloittaa työnsä vihreänä europarlamentaarikkona kesän aikana.

Vaalien tuloksiin voi tutustua esimerkiksi YLE:n tulospalvelussa.

Lue myös

Eurovaaleissa on kyse kokonaisen maanosan tulevaisuudesta. Vihreät haluaa näissä vaaleissa tarttua Euroopan yhteisten ongelmien ratkaisemiseen: me haluamme pelastaa ilmaston, korjata työelämän ja talouden epäkohtia sekä puolustaa vapautta, ihmisoikeuksia ja demokratiaa vaikeimmankin edessä. Me emme saa alistua ajatukseen siitä, ettei toivoa olisi. Toivoa on – ja ratkaisuja.

Euroopan unioni on historiansa aikana osoittanut olevansa suuri rauhan ja yhteistyön projekti, joka on edesauttanut koko maanosamme vaurauden syntyä. Nyt se kuitenkin on myrskyn keskellä: pitkittynyt talouden kriisi uhkaa oikeudenmukaisuuden kokemusta ja yhteiskuntarauhaa, ja heikentää näin yhteistä ymmärrystä eurooppalaisista perusarvoista. Siksi Vihreiden mielestä EU tarvitsee uusia ideoita ja rohkeutta muuttaa suuntaa.

Ihmisarvon, kansalaisten sosiaalisen hyvinvoinnin ja kestävän ympäristön turvaamisen tulee olla Euroopan unionin ytimessä. Tavoitteenamme on toimintakykyinen ja vakaa eurooppalainen hyvinvointiyhteiskunta, jonka kansalaiset katsovat yhdessä eteenpäin. Korjataan Eurooppa yhdessä!

Seuraavat eurovaalit käydään toukokuussa 2014. Suomessa varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 25.5. Suomesta parlamenttiin valitaan kolmetoista jäsentä.

• Ennakkoäänestys kotimaassa keskiviikosta tiistaihin 14.-20.5.
  • Ennakkoäänestys ulkomailla keskiviikosta lauantaihin 14.-17.5.

Suomen Vihreiden vaalikampanja on osa Euroopan Vihreiden yhteistä vaalikampanjaa. Kampanjamme kasvot ovat kaksi kärkiehdokastamme – saksalainen Ska Keller ja ranskalainen José Bové. Kaikkien maiden vihreät ovat tehneet yhdessä vaaliohjelman, johon voit tutustua tarkemmin täällä. Lue lisää Euroopan laajuisesta kampanjastamme Euroopan vihreiden vaalisivuilta.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!