Valtuustoaloite 2.11.2009 / Sini Alén + 26 muuta allekirjoittajaa, Vantaa

Geeniteknisten menetelmien käyttöönotto maa-, elintarvike- ja metsätaloudessa syrjätyttää mahdollisuuden luonnonmukaiseen tuotantoon. Geenitekniikan menetelmät eivät ole siinä määrin vaikutuksiltaan tunnettuja, että niillä aikaansaatujen organismien leviäminen olisi haitatonta.

Espoo, Tuusula, Nurmijärvi, Kerava, Järvenpää ja Hyvinkää ja moni muu kunta ovat päättäneet välttää gm-elintarvikkeita kunnallisessa joukkoruokailussa.

Me allekirjoittaneet esitämme:

1. Vantaa velvoittaa, että kunnallisessa joukkoruokailussa - sekä omassa että ostopalveluissa - pidättäydytään muuntogeenisten ainesosien käytöstä. Ruokapalvelusta vastaavat ryhtyvät tarvittaviin toimenpiteisiin päätöksen toteuttamiseksi. Päätös ei aiheuta lisäkustannuksia eikä toistaiseksi muita toimenpiteitä kuin että ruokatilauksesta vastaava taho pyytää ruoantoimittajilta kirjallisen vakuutuksen kaikkien elintarvikkeiden ja raaka-aineiden osalta, että ne eivät sisällä gm-ainesta tai sisällyttämään vaatimuksen tarjouspyyntöön.

2. Vantaa asettaa omistamiensa peltolohkojen viljelyssä ja metsiensä hoidossa kiellon gm-kasvien käytölle. Tämä tulee huomioida myös annettaessa ko. peltoja tai metsiä vuokralle.

Tilaa upeasti uudistunut Vihreä Lanka!