1. Tarkista nykyinen webhotellisi (palvelintila, jossa sivusi sijaitsevat) ja www-osoitteesi

• Täyttääkö webhotellisi tekniset vähimmäisvaatimukset?
    • webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta
  • Onko www-osoitteesi selkeä ja muistettava?
    • suositus osoitteeksi: www.etunimisukunimi.fi (muita hyviä: www.sukunimi.fi, www.etunimisukunimi.net, www.sukunimi.net)
  • Jos vastaus jompaankumpaan edellisistä kysymyksistä on "ei", hanki uusi webhotelli ja/tai www-osoite
    • useiden webhotellipakettien ominaisuus- ja hintavertailu on saatavissa täältä
    • yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin järkevä hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi (sisältäen www-osoitteen ja MySQL-tietokannan hinnan; ks. taulukon ”Hinta yhteensä”-rivi) => jos nykyinen webhotellisi maksaa selvästi enemmän, kannattaa ainakin harkita vaihtoa.

2. Tarvitset sivujen "moottoriksi" ja ylläpitotyökaluksi julkaisujärjestelmän.

• Julkaisujärjestelmä (kutsutaan myös sisällönhallintajärjestelmäksi, englanniksi "Content Management System", CMS) hoitaa sivujen tekniikan, itse voit keskittyä sisältöihin.
  • Puoluetoimisto suosittelee ehdokkaille julkaisujärjestelmää nimeltä Wordpress.
    • Voit ladata ehdokkaita varten räätälöidyn Wordpressin asennuspaketin
    • Taustatietoa: Wordpress on erittäin suosittu, avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen julkaisujärjestelmä, jolla on maailmanlaajuinen käyttäjäkunta. Tähän Wordpress-pakettiin on tehty puoluetoimistolla pieniä muutoksia Vihreiden ehdokkaiden tarpeita varten, mutta Wordpressin kotisivujen laajat käyttöohjeet pätevät silti käytännössä kaikilta osin.

3. Asenna Wordpress webhotelliisi

4. Onneksi olkoon! Wordpress on nyt asennettuna. Seuraavaksi otetaan käyttöön haluttu ulkoasupohja eli teema.

• Wordpressin mukana seuraa ulkoasupohja nimeltä "Vihreät – De Gröna". Voit kytkeä sen ensin alkuun päälle seuraavasti:
    • Kirjaudu sivujesi "konehuoneeseen" eli ylläpitoon klikkaamalla etusivun linkkiä "Kirjaudu" TAI kirjoittamalla nettiselaimeen sivujesi osoitteen perään "/wp-admin" (esim. "http://www.etunimiskunimi.fi/wp-admin")
    • Valitse ylläpitosivujen valikosta kohta "Ulkoasu" ja valitse sieltä sivujen teemaksi (=ulkoasupohjaksi) "Vihreät – De Gröna"; valitseminen tapahtuu klikkaamalla ko. teeman kuvaa tai otsikkoa "Asennetut teemat" -otsikon alta
    • Valitse ylläpitosivujen valikosta kohta "lisäosat" ja etsi luettelosta lisäosa nimeltä "sideRSS". Kytke se päälle valitsemalla ao. riviltä "Ota käyttöön".
  • Sivusi ovat nyt käyttövalmiit.
  • Lyhyt kuvaus "Vihreät - De Gröna" -ulkoasupohjan ominaisuuksista
  • Tutustu sivupaketin käyttöohjeisiin.
  • Lisää käyttöohjeita Wordpressin omilla sivuilla:

5. Vanhojen sivujesi ulkoasu ja materiaali pitää vielä siirtää Wordpressiin

6. Oletko aikeissa perustaa blogin?

• Voit pitää blogia Wordpressin avulla omilla sivuillasi (ks. käyttöohjeiden linkit yllä)
  • Tarvittaessa voit myös hankkia ehdokasblogin www.vihreat.fi-sivustolta.