1. Tarkista nykyinen webhotellisi (palvelintila, jossa sivusi sijaitsevat) ja www-osoitteesi

• Täyttääkö webhotellisi tekniset vähimmäisvaatimukset?
    • webhotellin pitää sisältää vähintään yksi MySQL-tietokanta
  • Onko www-osoitteesi selkeä ja muistettava?
    • suositus osoitteeksi: www.etunimisukunimi.fi (muita hyviä: www.sukunimi.fi, www.etunimisukunimi.net, www.sukunimi.net)
  • Jos vastaus jompaankumpaan edellisistä kysymyksistä on ”ei”, hanki uusi webhotelli ja/tai www-osoite
    • useiden webhotellipakettien ominaisuus- ja hintavertailu on saatavissa täältä
    • yksittäisen ehdokkaan tarpeisiin sopivan webhotellin järkevä hintaluokka on 20-50 euroa / vuosi (sisältäen www-osoitteen ja MySQL-tietokannan hinnan; ks. taulukon ”Hinta yhteensä”-rivi) => jos nykyinen webhotellisi maksaa selvästi enemmän, kannattaa ainakin harkita vaihtoa.

2. Tarvitset sivujen "moottoriksi" ja ylläpitotyökaluksi julkaisujärjestelmän.

• Julkaisujärjestelmä (kutsutaan myös sisällönhallintajärjestelmäksi, englanniksi "Content Management System", CMS) hoitaa sivujen tekniikan, itse voit keskittyä sisältöihin.
  • Puoluetoimisto suosittelee ehdokkaille julkaisujärjestelmää nimeltä Wordpress.
    • Voit ladata ehdokkaita varten räätälöidyn Wordpressin asennuspaketin täältä
    • Taustatietoa: Wordpress on erittäin suosittu, avoimeen lähdekoodiin perustuva ilmainen julkaisujärjestelmä, jolla on maailmanlaajuinen käyttäjäkunta. Tähän Wordpress-pakettiin on tehty puoluetoimistolla pieniä muutoksia Vihreiden ehdokkaiden tarpeita varten, mutta Wordpressin kotisivujen laajat käyttöohjeet pätevät silti käytännössä kaikilta osin.

3. Wordpressin mukana seuraa Vihreiden uuden ulkoasun mukainen ulkoasupohja nettisivuillesi.

• Tarvitset Wordpress-paketin lisäksi vain omasta nimestäsi rakennetun logon.
  • Lataa oma ehdokaslogosi. Muuta logotiedoston(nyt nimeltään sukunimi_etunimi.gif) nimeksi otsikko.gif ja korvaa sillä samanniminen tiedosto Wordpress-paketin hakemistosta wp-content/themes/vihreat/kuvat/

4. Asenna Wordpress webhotelliisi

5. Onneksi olkoon! Wordpress on nyt asennettuna ja sivusi ovat miltei valmiit käyttöönottoon. Vielä muutama toimenpide on jäljellä, jotta saat Vihreiden ulkoasupohjan kytkettyä päälle:

6. Vanhojen sivujesi materiaali pitää vielä siirtää Wordpressiin (mikäli et halua aloittaa puhtaalta pöydältä julkaisujärjestelmän kanssa)

• Käy vanhat sivusi läpi yksitellen ja kopioi tekstit sieltä talteen, vaikkapa johonkin tekstinkäsittelyohjelmaan.
  • Syötä vanhat tekstit Wordpressiin uusina artikkeleina tai sivuina (ks. 'Sisällön syöttäminen ja muokkaaminen' sivuston ylläpito-ohjeista).
  • Samassa yhteydessä voit syöttää vanhoilla sivuillasi olleet kuvat Wordpressiin.

7. Oletko aikeissa perustaa blogin?

• Voit pitää blogia Wordpressin avulla omilla sivuillasi (ks. käyttöohjeiden linkit yllä)
  • Tarvittaessa voit myös hankkia hankkia ehdokasblogin www.vihreat.fi-sivustolta.