Ehdolla varapuheenjohtajaksi

Olen Hanna Halmeenpää, 35-vuotias oululaislähtöinen vihreä vaikuttaja Pohjois-Pohjanmaalta, Kalajoelta. Koulutukseltani olen filosofian maisteri, biologian ja maantiedon opettaja. Olen työskennellyt myös ympäristösuunnittelijan ja tutkijan tehtävissä, vesistöjen ekologisiin arviointeihin liittyen. Perheeseeni kuuluvat 1-, 4- ja 6-vuotiaat lapset sekä biologi-mieheni Riku. Minulla on sukujuuret Koillis-Lapissa ja koen voimakkaasti olevani pohjoissuomalainen.

Olen maatalous-, turkistalous- ja keskustavaltaisen Kalajoen ainoa vihreä kaupunginvaltuutettu ja teknisen lautakunnan jäsen. Lisäksi olen neljättä vuotta aktiivisesti mukana ydinvoiman vastustamisessa, Pro Hanhikivi ry:n varapuheenjohtajana. Olen myös Kalajoen luonnonsuojeluyhdistyksen sihteeri.

Saavutin eduskuntavaaleissa rohkaisevan yli 2000 äänen tuloksen, jääden noin 200 äänen päähän kansanedustajan paikasta. Tavoittelen puolueen varapuheenjohtajuutta ja puoluevaltuuskunnan jäsenyyttä, koska olen vakuuttunut siitä, että Vihreiden keskeisiä linjauksia ja politiikan sisältöä on terävöitettävä.

Hyvä vihreä edustaja hallitsee vahvan ja asiapitoisen argumentoinnin, jonka katson yhdeksi ansiokseni. Vihreiden pitää olla yhteiskuntaa uudistava voima, jolloin tarvitaan myös itsekritiikkiä. On selvää, että puolueen johtoon tulee nyt ennakkoluulottomasti valita uusia kasvoja, joita eivät leimaa vaalitappio tai hallituksessa tehdyt virheet. Jotta Vihreät voisi olla koko maan ja kaikkien vihreästi ajattelevien suomalaisten puolue, on uudistuminen puolueen johdossa mielestäni tarpeen.

Haluan Vihreiden olevan jämäkästi arvojensa takana seisova, aina heikomman puolta pitävä ihmisläheinen ja ympäristövastuullinen puolue. Haluan myös nähdä Vihreät, joka kasvaa kasvukeskusten ohella vakavasti otettavaksi vaikuttajaksi maakunnissa ja maaseudulla.

Vihreissä, jossa seinät ovat leveällä ja katto korkealla, jäsenistöä ja kannattajia yhdistävä keskeinen asia on yhä ympäristön- ja luonnonsuojelu, eikä tämä selkeä linjaus sulje mitään muita hyviä asioita puolueen tavoitteista pois. Työllisyyden, maamme elinvoimaisuuden ja ihmisten hyvinvoinnin edistäminen kestävällä tavalla, tuloerojen kaventaminen ja köyhyyden poistaminen, kaikkien kansalaisten tasa-arvo työelämässä ja elämässä ylipäänsä sekä oikeudenmukaisuus ja avoimuus kaikessa päätöksenteossa ovat ympäristön- ja luonnonsuojelun ohella vihreitä arvoja parhaimmillaan. Näiden puolesta olen valmis panemaan itseni likoon.

Kalajoen Vihreät ry (hallituksen kokous 10.5.2011) ja Oulun piirin Vihreät ry (hallituksen kokous 12.5.2011) esittää Hanna Halmeenpäätä puolueen varapuheenjohtajaksi. Kalajoen Vihreät ry (hallituksen kokous 10.5.2011) esittää Hanna Halmeenpäätä myös puoluevaltuuskunnan jäseneksi.